Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Erdem Öngün
Danışman: ÖZHAN TİNGÖY
Özet:Globalleşen dünya ile birlikte birçok ülke birçok alanda olmak üzere işbirliğine gitmektedir.. Üye ve aday ülkelerin tarım, sağlık, teknoloji ve eğitim gibi alanlarda güçlü bir çatısı ve standartları oluşturmak için çaba harcadığı Avrupa Birliğinin oluşumu buna iyi bir örnek olarak verilebilir. Aday ülke konumundaki Türkiye, uzun süredir Avrupa Birliği’nin düzenlemeleri ve tahahütlerini büyük bir işbirliği ve ilgi ile yerine getirmeye çalışmaktadır. Birçok alanda olduğu gibi eğitim alanında da işbirliği ve ortaklık Türkiye ile Avrupa Birliği arasında en önemli konulardan biri olmuştur. Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları, Türkiye’nin de yakından takip ettiği girişimlerden biridir. Türkiye’nin Avrupa Birliği ile bütünleşmesi sürecini kapsayan ve Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik programlarını eğitimde bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımı bağlamında ele alan bu çalışma 5 ana bölümden oluşmaktadır. Bu çalışma da “Web Tabanlı Tanısal Ölçek ve buna bağlı Avrupa Ortak Dil ölçütlerine göre Türkçe için Dinleme, Okuma ve Yazma becerilerinde elektronik dersler oluşturulmuş ve Erasmus Yoğun Türkçe Dil programında uygulanmıştır. Avrupa Ortak Dil çatısı 3 temel dil seviyesinden (A,B,C) ve onların alt seviyelerinden (A1,A2,B1,B2,C1,C2) ve dil becerisi tanımlayıcılarından oluşmaktadır. Avrupa’da “ Daha Az Konuşulan ve Öğretilen “ bir dil olarak nitelendirilen Türkçe için bu çalışmada bilgi ve iletişim teknolojileri desteği ile dil öğrenme süreçleri incelenmiş, test edilmiş ve irdelenmiştir. Çalışmanın nitel ve nicel sonuçları mevcut ve gelecekteki benzer çalışmalara yönelik olarak tartışılmıştır. Yaşam boyu öğrenme, çok dillilik, hareketlilik, web tabanlı, elektronik ve uzaktan öğrenme-öğretim ve çok kültürlülük araştırmanın anahtar kelime ve kavramlarını oluşturmaktadır. SUMMARY With the globalization of the world, many countries now take steps towards a bigger collaboration and integration in many areas. Formation of the European Union can be given as a good example to this initiative, where member and candidate states make efforts to build a strong framework of standards in many areas ranging from agriculture, health, technology to education Turkey, as a candidate state, has long before started to revise and adjust itself to the prerequisites and regulation of the European with a growing collaboration and interest. Like in many fields, collaboration and corporation in education have been one of the most important issues between Turkey and the EU. European Education and Youth Programs is one of the biggest involvements one which Turkey is closely following Regarding Turkey’s integration process into the EU, this study consists of five main chapters, which basically aims at comprehensively examining European Education and Youth programs in terms of use of information and educational technologies. In this study, a Web Based Diagnostic tool along with related e-Lessons, which were designed according to Common European Framework, in Turkish language for Listening, Reading and Writing skills were integrated into Erasmus Intensive Turkish Language Course. Common European Framework is European language learning guide which consists of three main levels (A,B,C) and their sub-levels (A1,A2,B1,B2,C1,C2) including skill descriptors. Turkish language regarded as one of Less Widely Used and Taught Languages in Europe is the subject matter of this study in which the introduction of a new approach to use of information technologies in language learning and is researched, tested and discussed. Qualitative and quantitative results of the study were discussed in terms of current and future projections concerning the concepts and terms of the study. Life Long Learning, Mobility, Multilingualism, web-based, distant and e-learning and teaching and multiculturalism with respect to European Educational programs are the key words and concepts of the study