Araştırmaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini kurmasına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN ORTAKUZ

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENMENİN ÖĞRENCİLERİN FEN-TEKNOLOJİ-TOPLUM-ÇEVRE İLİŞKİSİNİ KURMASINA ETKİSİ İnsanoğlu doğduğu andan itibaren merak etmeye başlar. Bu merak etme duygusu onun çevresini keşfetmesini sağlar. Bebeklik döneminden itibaren insanoğlunun yaptığı keşifler onlar farkında olmasa da araştırmalarının sonucudur. Aslında çocuklar bu anlamda birer bilim adamı gibidirler. Fen bilimlerinin diğer adı da doğa bilimleridir. Günlük hayatta karşılaştığımız her şey ve daha fazlası fen bilimlerini oluşturmaktadır. Günümüzde teknoloji de fenin ayrılmaz bir parçasıdır. Bu anlamda artık ülkemizde fen bilgisi dersinin adı değiştirilerek fen ve teknoloji olmuştur. Ülkemizde fen eğitimi programına teknoloji bağlantılı konular da eklenmiştir. Çünkü modern toplumlar, fen ve teknolojinin hızla değişim ve gelişim içinde olduğunun farkındadırlar. Bunun gerisinde kalmayıp ülkemizin de çağdaş ve modern toplumların arasında olması için eğitim sisteminin daha kaliteli olması gerekmektedir. Bu sebeple 2005 yılından itibaren yeni müfredat uygulanmaya başlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6. sınıf müfredatındaki dolaşım sistemi konusunda araştırmaya dayalı öğrenmenin akademik başarıya ve fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini kurmaya etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. Bu nedenle bir ilköğretim okulu belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul ili, Maltepe ilçesinde bulunan ilköğretim okullarında okuyan 6. sınıf öğrencileri, örneklemini ise tesadüfi olarak seçilen toplam 92 6. sınıf öğrencisi (kontrol ve deney grubu) oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından kontrol grubuna dersler geleneksel yöntemle işlenirken, deney grubuna da araştırmaya dayalı öğrenme yöntemi ile işlenmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine uygulamaya başlamadan önce ön test olarak başarı testi ve açık uçlu sorular uygulanmıştır. Uygulamanın sonunda deney ve kontrol grubuna başarı testi son test olarak ve açık uçlu sorular tekrar verilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 10.00 paket programında değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler sonucunda elde edilen bulgular şu şekilde lenebilir; - Araştırmaya dayalı öğrenme yönteminin dolaşım sistemi konusunda öğrencilerin başarısında olumlu etkisi olduğu bulunmuştur. - Araştırmaya dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre ilişkisini kurmaya etkisi olduğu tespit edilmiştir. ABSTRACT THE EFFECT OF INQUIRY-BASED LEARNING ON STUDENTS' ESTABLISHING RELATIONS AMONG SCIENCE-TECHNOLOGY-SOCIETY-ENVIRONMENT No sooner is human being born than he starts wondering. The feeling of wondering enables him to discover his environment. Since the childhood the discoveries of a human are the results of his research even if he is not aware of. In fact the children are scientists in this respect. The other name of Science is Nature Science. The daily happenings we encounter and much more constitute Science. Today technology is an indispensable part of Science. So the name of Science Lesson was changed into Science and Technology Lesson in our country. Technology subjects were added to Science curriculum in our education system. Because contemporary societies beware that Science and Technology are passing through a fast change. Our education system must be of high quality in order that our country draws level with modern and contemporary countries. Due to that fact a new curriculum has been put into effect since 2005. The aim of this research is to determine whether inquiry-based learning has effect on academical success and establishing relations among Science-Technology-Society-Environment about Circulation System Subject in 6. class curriculum or not. So a primary school was chosen. Maltepe district (Istanbul) is the universe of the research. The survey was conducted on 92 6. class students (control and experiment groups) from different primary schools. While the control group were taught in traditional methods by the researcher, the experiment group were taught in inquiry-based learning method. Before commencing the lessons a success test and open-pointed questions were applied to the control and experiment groups as a pre-test. At the end of the lessons the success test and the open-pointed questions were applied to the control and experiment groups again. The data obtained in the survey were assessed through SPSS 10.00 packet programme. The findings that were pointed out by evaluating the data can be summarized as follows: - That the inquiry-based learning method has positive effect on the success of students about Circulation System subject was found. - That inquiry-based learning method has effect on students' establishing relations among Science-Technology-Society-Environment was found.