Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYLİN TUTGUN ÜNAL

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

Anahtar Kelimeler : Sosyal Medya, Sosyal Ağ, Yeni Medya, Bağımlılık, Sosyal Medya Bağımlılığı SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Günümüzde facebook bağımlılığına yönelik pek çok ölçme aracı geliştirilirken bu araştırmada, sadece facebook özelinde kalmadan twitter, google+, instagram, foursquare, linkedin gibi diğer sosyal medya platformlarını da kapsayacak şekilde sosyal medya bağımlılığını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmiş olup üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı araştırılmıştır. Araştırma genel tarama modeline göre yürütülmüş olup araştırmada geliştirilen 41 madde ve 4 faktörden (Meşguliyet, Duygu Durum Düzenleme, Tekrarlama ve Çatışma) oluşan sosyal medya bağımılılığı ölçeği ile 1034 üniversite öğrencisinin katılımıyla veriler toplanmıştır. Araştırmada kaydadeğer pek çok sonuca ulaşılmıştır. Cinsiyete göre yapılan karşılaştırmalarda, kadınların erkeklere göre sosyal medyada daha fazla meşgul olduğu ve sosyal medyadan daha çok duygusal destek aldığı, erkeklerin ise, sosyal medya ile çatışma halinde olduğu, diğer bir ifade ile olumsuz etkilendiği ortaya çıkmıştır. Yaş, günlük kullanım süresi, ne zamandır kullandığı, uygulama sayısı vs. göre pek çok farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırmada sosyal medya kullanım amaçları ve bu amaçları ne sıklıkta gerçekleştirdikleri sorgulanmıştır. Sosyal medyanın hangi amaçla kullanıldığında bireye doyum sağladığının tespiti “kullanımlar ve doyumlar” teorisi eşliğinde açıklanabilmektedir. Bu araştırmada geliştirilen ölçme aracının alanyazındaki ölçme aracı eksikliğini gidereceği, elde edilen araştırma sonuçlarının “sosyal medya bağımlılığı” konusundaki alanyazına katkı sağlayacağı ve araştırmacılara yol göstereceği umulmaktadır. Anahtar Kelimeler : Social Media, Social Network, New Media, Addiction, Social Media Addiction ABSTRACT SOCIAL MEDIA ADDICTION: A RESEARCH ON UNIVERSITY STUDENTS While many measurement tools are being developed today related with Facebook addiction, in this research a valid and reliable measurement tool aiming at measuring social media addiction including other social media platforms such as twitter, google+, instagram, foursquare, linkedin without sticking to facebook particularly and accordingly the social media addiction of university students were researched.  The research was conducted according to general descriptive model and the data was collected from 1034 participating university students by using social media addiction scale developed in the research and consisting of 41 items and 4 factors. In the research many significant results were obtained. In comparisons made according to gender it was observed that women are more occupied with social media compared to men and that they receive more emotional support from social media while it was understood that men are in conflict with social media in other words they are negatively affected. Many differences were determined according to age, daily usage period, total usage time since beginning, application quantity etc. In the research social media usage purposes and the frequency of realization of these purposes were questioned. The determination of the social media usage purpose which most satisfies the individual most can be explained together with "uses and gratification theory”. ​ The measurement tool developed in this research is hoped to fulfill the measurement tool requirement in literature and that the obtained research results will contribute to literature related with social media addiction and lead the way for researchers.