Güzel sanatlar ve eğitim fakülteleri müzik bölümündeki flüt öğrencilerinin çalgılarına yönelik motivasyon düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İREM BAHAR KARAÇOBAN

Danışman: Bülent Halvaşi

Özet:

Bu araştırmanın amacı, güzel sanatlar ve eğitim fakülteleri müzik bölümlerindeki flüt öğrencilerinin motivasyon düzeylerini belirlemek, cinsiyet, yaş, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, ailenin gelir düzeyi, üniversite, sınıf gibi değişkenlere göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Tarama modelli olan bu çalışmanın örneklem grubunu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Trabzon Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi ve Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde okumakta olan 155 flüt öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin demografik özelliklerini saptamak amacı ile demografik bilgi formu, öğrencilerin bireysel çalgılarına (flüt) yönelik motivasyon düzeylerinin belirlenmesi amacıyla, geçerlik ve güvenlik çalışması Çalışkan (2008) tarafından yapılan Bireysel Çalgı Dersi Güdülenme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri çözümlenirken, demografik bilgilere yönelik frekans ve yüzde değerleri çıkarılmış, bağımsız/ilişkisiz gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), post-hoc Tukey testi, Kruskal-Wallis testi, post-hoc Mann-Whitney U testi analiz tekniklerinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin, çalgılarına yönelik genel motivasyon düzeyleri incelendiğinde, öğrencilerin bireysel çalgılarına yönelik motivasyon düzeyleri, anne babanın eğitim düzeylerine göre değişiklik göstermezken, yaş, cinsiyet, üniversite, sınıf, sosyo-ekonomik durum değişkenlerine göre farklılık göstermiştir. -------------------- The purpose of the study: In this research, factors and their effects on motivating flute students to play their individual instruments are explained regarding by the parameters such as gender, age, educational level of mother and father, income level of family, university and classroom. The method of the study: The data was collected by a questionnaire model which were prepared by the researcher. The study group is consisted of 155 flute students who are currently studying in those universities: Abant Izzet Baysal University Faculty of Education, Adnan Menderes University Faculty of Education, Balikesir University Necatibey Faculty of Education, Marmara University Ataturk Faculty of Education, Mugla Sitki Kocman University Faculty of Education, Pamukkale University Faculty of Education, Trabzon University Faculty of Fine Arts, Karadeniz Technical University Fatih Faculty of Education, Trakya University Faculty of Education, Kocaeli University Faculty of Fine Arts and Marmara University Faculty of Fine Arts. In order to receive the demographic characteristics of the participants, demographic information form was obtained. A measuring model that is Motivational Scale of Individual Instrument Classes by Caliskan (2008) is used for motivational level determination. Data was evaluated using percentage, frequency, t test, analysis of variance (ANOVA), post-hoc Tukey test, Wallis test, post-hoc Mann-Whitney U test. Final thoughts: According to the results of the research, the motivational level of the flute students who participated in the survey towards their individual instruments depends on age, gender, university, classroom, social-economic conditions meanwhile the education level of mother or father does not have an impact on the results.