Marka çağrışım unsurlarının marka kişiliği üzerine etkisi: Sütaş markası üzerine bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DURSUN YENER

Danışman: Aypar Uslu

Özet:

Günümüzün artan rekabet koşulları firmaları, müşteri potansiyellerini korumak ve daha da artırabilmek için ellerinden gelenin fazlasını yapmaya zorlamaktadır. Ürünlerin kolaylıkla taklit edilebilmesi veya aynı özelliklere sahip olmaları firmalar için ürünlerini marka çatısı altında koruma zorunluluğu getirmiştir. Farklılaşmanın markaya bağlı olduğu bu ürün kategorilerinde firmalar markalarına kişilik kazandırmak zorundadırlar. Marka kişiliği, ürünlerin çok fazla farklılaşamadığı kategorilerde tüketici tarafından kullanılan tek özelliktir ve bu sayede firmalar tarafından rekabet avantajı sağlanmaktadır. Çalışmanın ilk bölümü “marka” ve “marka değeri” kavramının tanımına ayrılacaktır. Markanın tarihsel gelişimi, özellikleri ve çeşitleri çalışmanın bu bölümünde yer alacaktır. Ayrıca marka ve ürün kavramları arasındaki farklarda yine bu bölümde belirtilecektir. Marka değeri kavramı da ayrıca geniş olarak değerlendirilecektir. Marka değerinin ölçülmesi ve bu amaçla geliştirilen metotlar çalışmanın bu bölümünde belirtilecektir. İkinci bölümde kişilik kavramının tanımlanması ve kişilik gelişimi ve teorileri karşılaştırmalı olarak yer alacaktır. Bu bölüm çalışmanın konusu olan marka kişiliğinin tüm yönleriyle ele alınarak değerlendirilmesi ile devam edecektir. Çalışmanın son bölümü olan araştırma kısmında ise SÜTAŞ markasının tüketiciler tarafından algılanan marka kişiliğinin belirlenmesine çalışılacaktır. ABSTRACT Today’s increasing competitive conditions force firms to perform their best efforts in order to protect their potential consumers and increase too. Easy imitation of products or products which have same properties cause firms to protect their products in framework of a brand. Product categories in which differentiation depends on brand, brands have to gained a personality by firms. Brand personality is the only property which is used by consumers for categories that products are not differentiated easily and with this way competition advantage will be provided by firms. The first section of this study will include definion of “brand” and “brand equity” term. Historical development of brand, its properties and types will be explained in this part. Also differences between brand and product terms will be determined in first section. Also in this section of the study will cover brand equity in a wide sense. Measuring brand equity and methods, which were developed to measure it will be determined in details. Second section will cover definition of personality, personality development and personality theories with comparison. This section will continue with brand personality, which is the main topic of the study, witl all dimensions. Last section of the study will be survey part. In the survey it will be tried to determine brand personality of SÜTAŞ that are perceived by consumers