Uluslararası reklamcılıkta denetim sistemleri: Türkiye Avustralya örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BATUR HASAN AYDIN

Danışman: YUSUF DEVRAN

Özet:

ULUSLARARASI REKLAMCILIKTA DENETİM SİSTEMLERİ: TÜRKİYE AVUSTRALYA ÖRNEĞİ Bu çalışma, Türkiye ve Avustralya’daki reklam denetim sistemlerinin ayrıntılı karşılaştırmasının yapılması ve reklam denetim kurumlarına iletilen şikayetler doğrultusunda, iki ülkenin kültürel duyarlılıklarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde etik ve reklam denetimi arasındaki ilişki tartışılmıştır. İkinci bölümde reklam özdenetim sistemlerinin çeşitli uygulamaları hakkında bilgi verilmiş ve verimli bir reklam özdenetim sistemi için hangi koşulların sağlanması gerektiği incelenmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde Türkiye ve Avustralya’daki reklam denetimiyle ilgili kurumların yapıları, uygulamaları ve yaptırımlarıyla ilgili bilgiler verilmiştir. Çalışmanın son bölümünde Türkiye ve Avustralya toplumlarının kültürel duyarlılıklarının belirlenmesi hususunda, kültürlerarası çalışmalarda en önemli referanslardan biri kabul edilen Geert Hofstede’in Kültürel Boyutlar Teorisi’nden yararlanılmıştır. İki ülkedeki reklam denetim kurumlarına iletilen tüketici şikayetleri, Hofstede’in teorisi bağlamında analiz edilmiş ve iki ülkenin kültürel hassasiyetleri belirlenmiştir. ABSTRACT REGULATION SYSTEMS IN INTERNATIONAL ADVERTISING: THE EXAMPLE OF TURKEY AND AUSTRALIA This thesis undertakes a detailed comparison of the advertising regulatory systems in Turkey and Australia, and their approaches to handling complaints in accordance with sensitivities to cultural needs. The first part of this thesis presents the debates surrounding the relationship between ethics and advertising regulation. In part two, the various applications of self-regulation in advertising are discussed, alongside an examination of the factors which make such regulatory bodies effective in their purpose. Part three consists of a comparison of the organisational structures, applications and enforcement capacities of advertising regulatory bodies between Turkey and Australia. The final part of the thesis outlines and compared the handling of consumer complaints by advertising regulatory bodies between the two countries, and evaluates their consideration of sensitivities to cultural needs using the Geert Hofstede Cultural Dimentions Theory.