Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü öğrencilerinin çalgı seçim yöntemi, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: UĞUR YALÇIN DERİN

Danışman: SİBEL ÇOBAN

Özet:

ANADOLU GÜZEL SANATLAR LİSESİ MÜZİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇALGI SEÇİM YÖNTEMİ, KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ Bu araştırma Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinin müzik bölümlerine giren öğrencilerin çalgı seçim yönteminin geliştirilmesi ve daha sağlıklı bir çalgı seçim sisteminin oluşturulması amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacı: 1- Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümlerinde yapılan çalgı seçim sistemini inceleyerek tespitlerde bulunmak ve 2- Mevcut sistemde öğrencilerin karşılaştıkları sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunmaktır. Araştırma için gerekli veriler ülkemizin üç büyük ilindeki Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde eğitim gören öğrencilere uygulanan bir anket sonucunda elde edilmiştir. Bu okullar en çok başvurunun yapıldığı ve ülkemizde ilk açılan, dolayısıyla bu alandaki en köklü okullar olan İstanbul, Ankara ve İzmir illerindeki Anadolu Güzel Sanatlar Liseleridir. Anketin uygulanmasındaki amaç Anadolu Güzel Sanatlar Liselerindeki öğrencilerin çalgı seçimleri ile ilgili olarak doğru ve kapsamlı bilgi edinmektir. Anket üç bölümden oluşmaktadır: 1- Kişisel Bilgiler 2- Çalgı Eğilim Değerlendirmesi 3- Çalgı Seçim Değerlendirmesi Anket sonuçları üç okuldaki toplam 283 öğrencinin (%98) vermiş olduğu cevaplara dayanmaktadır. Anket sonuçlarıyla Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinin müzik bölümlerindeki çalgı seçim sistemi ile ilgili önemli veriler elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinin müzik bölümüne giren öğrencilerin çalgı seçiminde karşılaştıkları sorunların çözümü için öneriler oluşturulmasına önemli ölçüde etken olmuştur. Araştırma öncesinde Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinin müzik bölümüne giren öğrenciler için yapılan çalgı seçim uygulamaları incelenmiştir. Araştırma sonucunda da elde edilen bulgular doğrultusunda, bütün Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri için model olabilecek bir çalgı seçim sistemi oluşturulmuştur. Bu sistem, Anadolu Güzel Sanatlar Lisesinin müzik bölümüne giren bir öğrencinin, çalgısını bir ya da iki yarıyıl ders yaptıktan sonra, öğretmeninin rehberliğinde kendi isteğiyle ya da giriş sınavları sırasında öğretmenlerinin denetiminde ve yine öğretmenlerinin tavsiyesiyle kendisinin seçmesini öngören bir çalgı seçim sistemidir. Bu sistemin, öğrencinin daha okula kaydını yaptırmadan önce, eğitimini alacağı çalgı ve müzik eğitimi ile ilgili önemli bir bilgiye sahip olması ve bunun sonucunda kendisi için en doğru ve sağlıklı kararı vermesi açısından büyük ölçüde yarar sağlayacağı düşünülmektedir. ABSTRACT METHOD OF INSTRUMENT CHOICE FOR STUDENTS OF MUSIC DEPARTMENT OF ANATOLIAN FINE ARTS HIGH SCHOOLS, PROBLEMS ENCOUNTERED AND SUGGESTED SOLUTIONS This study has been made with the purposes of improving the methods of instrument choice for the students registering the Music Departments of Anatolian Fine Arts High Schools and developing a sound system of instrument choice. The purpose of the research is: 1- To examine the system of instrument choice in the Music Departments of Anatolian Fine Arts High Schools and to reach definite results; and 2- To introduce solution suggestions by determining the problems that the students encounter in the present system. The data necessary for the research are gathered as a result of the survey conducted on the students attending the Anatolian Fine Arts High Schools in three metropolises of Turkey. These high schools are the ones which have been mostly applied for and the first and the oldest schools in the field of art are the Anatolian Fine Arts High Schools in Istanbul, Ankara and Izmir. The aim of the survey conducted is to get accurate and extensive information on the students’ instrument choices. The survey is consisted of three parts: 1- Personal Information 2- Evaluation of Instrumental Tendencies 3- Evaluation of Instrument Choice The results of the survey are based on the answers of 283 (%98) students in all three schools. Important data about the system of instrument choice in the Music Departments of Anatolian Fine Arts High Schools have been acquired by the results of the survey. These data have been useful in solving the problems the students encounter in their instrument choice while registering the Music Departments of Anatolian Fine Arts High Schools, and display suggestions. The implementations of the instrument choice for the students who have registered the Music Department of Anatolian Fine Arts High Schools have been examined before the survey. As a result of the research, a system of instrument choice which would be a model for all Anatolian Fine Arts High Schools is formed with the help of the data acquired. This system is an instrument choice system which aims to give the students the opportunity of making their own choices during the entrance exams under the supervision and with the suggestion of the teachers. It is contemplated that this system will help the students to have significant information about the instrument they are going to be trained on and the music education they will take; and make correct and sound choices before they register the school.