Ortaokul öğrencilerinin uluslararası sınavlardaki fen başarıları hakkında öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA BOZDOĞAN

Danışman: Mehtap Yıldırım

Özet:

Bu araştırmada uluslararası sınavlarda ortaokul öğrencilerinin fen başarısı hakkında öğretmen ve öğrenci görüşlerinin nasıl olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Nitel paradigmanın benimsendiği betimsel araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır: 1) Fen bilimleri dersine giren öğretmenlerin Türkiye’nin uluslararası sınavlardaki fen başarısı ile ilgili görüşleri nasıldır? 2) Ortaokul öğrencilerinin Türkiye’nin uluslararası sınavlardaki fen başarısı ile ilgili görüşleri nasıldır? Araştırmanın örneklemini; 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Kartal ilçesindeki ortaokullardan gönüllülük esasına göre katılmayı kabul eden 100 fen bilimleri öğretmeni, ortaokullardan en başarılı ve en başarısızı olmak üzere seçilen iki okulun, beşinci sınıflarından rastgele seçilen bir şube 20’şer öğrenci olmak üzere toplam 40 öğrenci ile oluşturmaktadır. Araştırmada ölçek olarak; nitel analize uygun hazırlanan iki görüşme formu kullanılmıştır. Uluslararası sınavlardaki fen başarıları ile görüşlerini tespit etmek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan seçenekli ve açık uçlu 20 sorudan oluşan öğretmen ve 13 sorudan oluşan öğrenci anketleri uygulanmıştır. Araştırmada rastgele seçilen devlet okulundan ve özel okuldan 2’şer fen bilimleri öğretmeni olmak üzere toplam 4 ile öğretmene yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırmanın verileri nitel yöntemlerle analiz edilip yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır; ülkemizde yapılan uluslararası sınavlar hakkında bilgisi olmayan öğretmenler olduğu, başarılı okuldaki öğrencilerin ise uluslararası sınavlarda çıkmış soru örneklerini çözebildiği görülürken başarısız okuldaki öğrenciler soruları kolay bulduklarını söyledikleri halde doğru çözemediği görülmüştür. -------------------- In this study, it was aimed to find out how the views of teachers and students about the science achievement of secondary school students in international examinations. In the descriptive research, where the qualitative paradigm was adopted, the following questions were sought: 1) Turkey's views on science achievement in international tests of teachers entering the science lesson is how? 2) Secondary school students in Turkey's views on how science achievement in international tests? The sample of the research; In the academic year of 2017-2018, 100 science teachers who accepted to participate from secondary schools in Kartal district of İstanbul province on a voluntary basis, with the most successful and most unsuccessful of the secondary schools, 40 students with a randomly selected branch and 20 students form. In the research as a scale; Two interview forms prepared according to the qualitative analysis were used. In order to determine the science achievements in international examinations, a questionnaire consisting of 20 open-ended questions and 13 questions were prepared by the researchers. A semi-structured interview was conducted with 4 teachers, 2 of whom were natural science teachers, from the public and private schools. The data of the research were analyzed and interpreted by qualitative methods. Findings obtained from the research are as follows; while there are teachers who do not know about the international examinations in our country, and the students in the successful school can solve the examples of the questions that have come out in the international exams, the students in the failed school cannot solve the problems even though they said they found it easy.