Radyoaktiflik konusunun sosyo-kültürel oluşturmacı anlayış temelinde öğretiminin ortaöğretim öğrencilerinin öğrenmeleri üzerine etkisinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NEŞE ŞAHİN

Danışman: FİLİZ KABAPINAR

Özet:

RADYOAKTİFLİK KONUSUNUN SOSYO-KÜLTÜREL OLUŞTURMACI ANLAYIŞ TEMELİNDE ÖĞRETİMİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİ ÜZERİNE ETKİSİNİN BELİRLENMESİ Günümüzde, her alanda artan bilgi birikiminin bireylere en etkili ve verimli biçimde verilmesi, eğitimcilerin öncelikli sorunudur. Çağımızda giderek ön plana çıkan bilişsel öğrenme kuramları, eğitimde öğrencinin artık aktif bir şekilde rol alması gerektiği üzerinde önemle durmaktadır. Buradan yola çıkarak çalışmanın amacını, ortaöğretim onuncu sınıf kimya müfredatında bulunan radyoaktiflik konusunun oluşturmacı öğrenme anlayışı temelinde öğretiminin öğrenci kazanımları üzerine etkisini araştırmak oluşturmuştur. Araştırmada, kontrol gruplu ön test-son test deneysel model kullanılmıştır. Çalışma 2007-2008 eğitim-öğretim yılında, Beşiktaş Atatürk Anadolu Lisesi’nde okuyan 69 onuncu sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Kontrol grubuna konu geleneksel öğretim yöntemi ile öğretilirken, her iki deney grubunda da sosyo-kültürel oluşturmacı öğrenme anlayışı temelinde bir öğretim gerçekleştirilmiştir. Deney gruplarından birinde öğrencilerden oluşacak olan ikili gruplar, kimya başarı puanlarına göre heterojen, diğerinde ise, yine başarı puanlarına göre heterojen ancak öğrenme stillerine göre ise, homojen olacak şekilde oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Kavram Testi, İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği, Grasha-Riechmann Öğrenci Öğrenme Stili Ölçeği, Öğrenci Çalışma Yaprakları ve Öğretim Yönteminin Video Kayıtları kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğretim öncesinde her üç sınıftaki öğrencilerin de çekirdek kimyası ile ilgili pek çok ortak kavram yanılgısına sahip olduklarını ortaya koymuştur. Araştırmada yer alan grupların öğretim sonrası başarıları karşılaştırıldığında, deney gruplarının geleneksel öğretim gören kontrol grubundan daha başarılı oldukları söylenebilir. Ayrıca araştırma bulguları tartışma gruplarının yakınsal gelişim alanları farklı ancak öğrenme stilleri aynı olan öğrencilerin konuyu birbirlerinden daha iyi öğrendiklerini ortaya koyar niteliktedir. Sosyo-kültürel oluşturmacı anlayış temelindeki öğretimin uygulandığı deney gruplarının iletişim becerilerinde anlamlı bir fark bulunamamıştır. ANAHTAR SÖZCÜKLER: Akran öğretimi, Vygotsky, Radyoaktiflik, Sosyo-kültürel oluşturmacılık, Yakınsal gelişim alanı, Öğrenme stili, Geleneksel öğretim THE EFFECT OF TEACHING RADIOACTIVITY IN THE LINE OF SOCIO-CULTURAL PERSPECTIVE ON SECONDARY SCIENCE STUDENTS’ LEARNING Nowadays, giving the increasing knowledge in every field to the individuals in the most efficient and fertile way is the primary concern of educators. Cognitive learning approaches coming into prominence in our era emphasize that learners should play an active role in education any more. From this point of view, to search the effects of teaching the radioactivity subject that is in the secondary education curriculum of the 10th grade in the base of constructivist sense of learning upon the student acquisitions has formed the aim of the study. In the research, pre-test and post-test experimental model with control group has been used. The study was carried out with 69 students in 10th grade attending Beşiktaş Atatürk Anatolian High School. While the subject was taught with a traditional teaching model, a teaching based on the socio-cultural constructivist learning comprehension was carried out in both of the experimental groups. In one of the experimental groups the double groups that will consist of students are built up heterogeneously according to the chemistry success grades and in the other experimental group, they are built up heterogeneously according to the success grades again but homogeneously according to the learning styles. Concept Questionnaire, Comunication Skills Evaluation Scale, Grasha-Riechmann Student Learning Style Scale, Student Working Sheets and Video Records of Teaching were used as data collection instruments. The findings of the research showed that before the teaching all the students in three classes have many common concept mistakes about the nuclear chemistry. After the teaching, when the successes of the groups taking place in the research are compared, it can be said that the experimental groups are more successful than the control group having traditional teaching. These research findings are in the quality of exposing that, of the experimental groups the students whose proximal development areas are different but learning styles are the same learn the subject better than each other. There has not been found a meaningful difference in the communication skills of the experimental groups in which the teaching on the basis of socio-cultural constructivist understanding is applied. KEY WORDS: Peer teaching, Vygotsky, Radioactivity, Socio-cultural constructivism, Proximal development area, Learning Style, Traditional teaching