Marka aşkının marka sadakati ve ağızdan ağıza pazarlamaya etkisi: Pilot bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜL NİHAN ÖZYER

Danışman: FATMA MÜGE ARSLAN

Özet:

Günümüzde artan rekabet ortamında tüketiciler üzerinde marka bağlılığı ve hatta sadık müşteriler üzerinde marka aşkı oluşturmak işletmelerin rakiplerine karşı üstünlük sağlamada arzu ettikleri olgulardan biridir. Dolayısıyla işletmelerin pazarlama stratejilerini oluştururken marka bağlılığı yaratabilecek unsurları daha titizlikle incelemeleri gerekmektedir. Marka bağlılığının tüketici satın alma davranışları üzerinde oldukça büyük bir etkisi bulunmaktadır. Tüketiciler ürünleri satın alırken çeşitli faktörlerden etkilenmektedirler. Bunlar kültürel, sosyal, kişisel ve psikolojik faktörlerdir. Bu nedenle işletmelerin hitap ettikleri pazarın özelliklerini iyi bilmeleri gerekir. Bu çalışmada marka aşkının marka sadakati ve ağızdan ağıza pazarlamaya etkisini tespit etmek için üç ayrı ölçekten oluşan anket ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Anketler Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi lisans ve lisansüstü öğrencilerine uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen bulgular IBMSPSS 16.0 paket programında analiz edilmiştir. Marka aşkı, marka sadakati ve ağızdan ağıza pazarlama boyutları arasında anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler : Marka Aşkı, Ağızdan Ağıza Pazarlama, Marka Sadakati. ABSTRACT Nowadays, in the increasing competitive environment, one of the most important desires of firmsis to achieve a competitive advantage over their competitors by building brand loyalty and creating brand love. Therefore whenforming their marketing strategies firms must carefully assess the major factors that form brand loyalty.Brand loyalty has a great impact on consumer buying behavior. Consumers are affected by various factors when buying products, such as cultural, social, personal and psychological factors. For this reason it is important that firms learn the different characteristics of the markets that they addresses. In this study, in order to determine the effect of brand love on brand loyalty and word of mouth, a survey was designed that consisted of three different parts where separate scales were used to measurebrand love, brand loyalty and word of mouth. Surveys were used to collect data from undergraduate and graduate students of Marmara University, Business Administration Faculty in Istanbul. The data were analysed using IBM SPSS 16.0 packet programme. Statistically meaningful effects were found between brand love and brand loyalty; brand love and word of mouth; and word of mouth and brand loyalty. Keywords : Brand Love, Word of Mouth Marketing, Brand Loyalty