Amirî‟nin nübüvvet teorisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mahmut Şımşat

Danışman: ÖMER TÜRKER

Özet:

ÂMİRÎ’NİN NÜBÜVVET TEORİSİ Nübüvvet konusu İslam tarihinde fetihlerle birlikte tartışılmaya başlamıştır. Bu tartışmalar sadece nübüvveti reddedenler ve farklı din mensuplarına karşı değil Müs-lümanların kendi aralarında da gerçekleşmiştir. Kelamcılar ve İslam filozofları tarafın-dan nübüvvetin gerekliliği veya imkânına dair farklı görüşler belirtilmiştir. Elinizdeki tezde Âmirî’nin (ö.381/992) nübüvvet tartışmalarına katkısı incelenmektedir. Bu amaçla filozofun nübüvvetin izahında kullandığı temel kavramların neye tekabül ettiği ve bunları nerelerde izah ettiği ortaya konulmuştur. Âmirî’nin nübüvvetle ilgili açık-lama ve ispatları, epistemolojik ve ontolojik bağlamda ele alınmış, çağdaşı olan bazı İslam filozoflarının nübüvvet teorileri ile karşılaştırılmış ve siyaset felsefesi bağlamında nübüvvetin konumu açıklanmıştır. Son olarak Âmirî’nin Hz. Muhammed’in (s.a.s) peygamberliği hakkındaki düşüncelerine de yer verilmiştir. Âmirî’ye göre insan, bütün hakikatleri idrâk edemediğinden peygamberlik müessesesinin desteğine muhtaçtır. Nübüvvet re’y gücü sayesinde gerçekleşen iradî bir eylemdir. Peygamber Tanrı’nın ilk yarattığı küllî akıl seviyesine yükselebilmektedir. Bu seviyeye yükselince mukaddes ruh haline gelmekte ve vahyi doğrudan Tanrı’dan almaktadır. Bu sebeple felsefi bilgi-nin kaynağı peygamberliktir ve mucizeler âlemde meydana gelen nadir olaylardandır. -------------------- ÂMİRÎ’S THEORY OF PROPHETHOOD The discussions on prophethood have started with the conquests in the history of Islam. These discussions not only took place against those who reject the prophethood and members of different religions but among Muslims themselves. The-ologians and Islamic philosophers had mentioned various arguments on the necessity or possibility of prophethood. In this thesis, I examine the contribution of Âmirî (d.381/992) to the discussions of prophethood. For this purpose, I analyzed the basic concepts which are used by the philosopher to explain the prophethood and the ways he explained. I discussed Âmirî’s explanations and argumentations about prophethood in the epistemological and ontological context, and compared them with certain theo-ries of prophethood which were put forward by Islamic philosophers of his age. I also examined the status of prophethood in the context of political philosophy. Finally, I mentioned the thoughts of Âmirî about the Muhammad’s (s.a.s) prophecy. According to Âmirî, human beings need the support of the institution of prophecy because they cannot comprehend the whole truth. The prophethood is a voluntary action that takes place due to the power of choice (re’y). The prophet can rise to the level of Universal Intellect which God created first. When he reaches this level, he becomes a holy spirit and receives the revelation directly from God. For this reason, the source of philosoph-ical knowledge is the prophecy and miracles are events which rarely occur in the world.