Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları ve öz duyarlık düzeylerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEHER KUZU

Danışman: AYDAN AYDIN

Özet:

ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE ÖZ DUYARLIK DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Kaynaştırma eğitiminin başarıya ulaşabilmesinde öğretmen tutumları büyük önem taşımaktadır. Öğretmenlerin tutumları ise pek çok değişenden etkilenebilmektedir. Bu çalışma öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarını çeşitli değişkenler ve öz duyarlık düzeyleri açısından karşılaştırmak amacıyla desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde ki 4. ve 5. sınıflarda eğitim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 547 öğretmen adayı katılım göstermiştir. Araştırmada katılımcıların demografik bilgilerini almak amacıyla kişisel bilgi formu, kaynaştırmaya ilişkin tutumlarını ölçmek amacıyla Berryman ve Neal(1980) tarafındna geliştirilen ve Atay (1995) tarafından dilimize uyarlanan Entegrasyona Karşı Tutum Ölçeği (EKTÖ) ve öz duyarlık düzeylerini ölçmek için ise Neff (2003) tarafından geliştirilen ve Akın, Akın ve Abacı (2007) tarafından dilimize uyarlanan Öz Duyarlık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının ve öz duyarlık düzeylerinin çeşitli demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği, öğretmen adaylarının öz duyarlık düzeylerinin kaynaştırmaya yönelik tutumları ile ilişkili olup olmadığına bakılmıştır. Çalışmanın sonuçları öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumlarının genellikle olumlu olduğunu, bu tutumlarının çeşitli demografik değişkenlere (cinsiyet, öğrenim görülen alan, sınıf, görev yapılacak kademe, engelli bireyler hakkında bilgi sahibi olup olmama, kaynaştırma/özel eğitim dersi alıp almama) göre farklılık oluşturabildiğini göstermektedir. Katılımcıların öz duyarlık düzeyleri orta düzeyde bulunmuş olup, öz duyarlık toplam puanları ve alt boyut toplam puanlarının kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumları üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Özellikle öz duyarlığın pozitif duygulanımla ilgili alt boyutlarıyla pozitif yönde; negatif duygulanımla ilişkili alt boyutlarıyla negatif yönde bir ilişki söz konusu olduğu saptanmıştır.. Anahtar Kelimeler: Öğretmen adayları, Kaynaştırmaya yönelik tutum, Öz duyarlık, Entegrasyona ilişkin tutum ölçeği (EKTÖ), Öz Duyarlık Ölçeği ABSTRACT TEACHER CANDIDATES’ ATTITUDES TOWARDS INCLUSION EDUCATION AND COMPARISON OF SELF COMPASSION LEVELS Attidute of teachers is significantly important for inclusion education to be successfull. However teachers attitudes can be affected by many variable. This study has been figured for the purpose of comparing attitudes of teacher candidates’ toward inclusion education in terms of several variables and self compassion levels. Sampling of the study consist of 4th grade students of Marmara University Atatürk Faculty of Education and Faculty of Science and Letters. Total number of participation of the teacher candidates is 547. In this study, a personel information questionnaire is used to collect the demographic data of the participants. Also, to measure participants’ attitudes toward inclusion Attitudes Toward Mainstreaming Scale (ATMS) that is developed by Berryman ve Neal (1980) and adopted Turkish by Atay (1995) is used. Besides, to measure self-compassion levels a Self-Compassion Scale developed by Neff (2003) and adopted to Turkish by Akın,Akın ve Abacı (2007) is used. According to the results of the study it has been suggested that, attitudes of participants toward inclusion is generally positive and can vary for demographic variables(sex, university department, grade, job field, information level about disabled children, inclusion/special education training). Self-compassion levels were at medium levels. It has been found that Self compassion total scores and sub dimension scores affected attitudes towards to inclusion education. Especially it has been detected that self compassion has a positive correlation with its positive affection sub dimensions; and a negative correlation with its negative affection sub dimensions. Key Words: Teacher candidates, attitudes toward inclusion, self-compassion, Attitudes Toward Mainstreaming Scale (ATMS), Self Compassion Scale