Teknoloji mağazalarının mağaza kişiliklerinin karşılaştırılmasına yönelik bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURAK LEBLEBİCİOĞLU

Danışman: Aypar Uslu

Özet:

Günümüzde üretim ve ekonomi açısından oldukça büyük bir öneme sahip perakende sektöründe, tüketicinin bir ürün ya da hizmet grubunu satın alma davranışını etkileyen bir çok faktör bulunmaktadır. Sadece ürünün fiyatı ve fiziksel özelliklerinin artık tercih edilmesi için yeterli olmadığı günümüzde, konu için önemli kavramlardan biri de mağaza kişiliği kavramıdır. Müşterilerin ürünleri benimseyerek tercih etmelerini sağlayacak olgulardan biri de, müşterinin mağaza özelliği ve ambiyansı ile kendisi arasında yakınlık kurmasıdır. Pazarlama literatüründe mağaza kişiliğine ilişkin kavramsal çerçevenin çizilmiş olmasına karşın, ülkemizde konuya ilişkin çalışmaya rastlanamamıştır. Türkiye’deki tüketici elektroniği perakendeciliği sektörüne ilişkin mağaza kişiliklerini araştıran çalışmanın ilk bölümünde perakendecilik kavramına değinilerek, araştırmaya konu şirketlerin sektörünü temsil etmesi açısından tüketici elektroniği perakendeciliği kavramına geçiş yapılmıştır. İkinci bölümde ise Mağaza kişiliğine değinilmeden önce kişilik kavramı ve mağaza kişiliğinin temelini oluşturması açısından marka kişiliği incelenerek devamında mağaza kişiliği kavramı ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise analize yer verilmiş olup, d'Astous ve Levesque tarafından 2003 yılında hazırlanan mağaza kişiliği ölçeği ile araştırmaya konu firmaların mağaza kişiliği incelenerek aralarındaki farklar belirlenmeye çalışılmıştır. Detaylı yorum ve karşılaştırmaya ilişkin tablolar ise sonuç bölümünde ele alınmıştır. Anahtar Kelimeler: Perakendecilik, Tüketici Elektroniği Perakendeciliği, Mağaza Kişiliği ABSTRACT Nowadays the retail sector which is very important in terms of the economy and the production has a lot of factor that affect conusmer buying behavior towards any product or service. Today price and physical attributes of a product or service aren’t enough to be chosen by consumers. One of the important issues at this point is the store personality. One of the facts that will allow the consumers to prefer products in the store is to create an intimacy between store`s attribute and atmosphere and customer Despite being drawn the conceptual framework of the store personality in the marketing literature, the issue have not gotten attention in our country. In the first part of the study was searched the retail sector generally and the consumer electronics retailing sector in Turkey which is important for the chosen companies in the study. In the second part of the study before mentioning the concept of the store personality the concept of personality and brand personality were discussed. In the third part of the study the analysis done. In the analysis was used the scale of the store personality which is taken from the study of d'Astous and Levesque (2003). In this part was tried to determine the store personaltiy of the chosen companies and to explain the differences between them. Detailed reviews and the tables of companies comparisons took place in the result section. Keywords: Retailing, Consumer Electronics Retailing, Store Personality