Şirket çalışanlarını sportif rekreasyonel faaliyetlere katılmaya motive eden unsurların incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKHAN ÇETİNKAYA

Danışman: SERAP AY

Özet:

Şirket Çalışanlarını Sportif Rekreasyonel Faaliyetlere Katılmaya Motive Eden Unsurların İncelenmesi Bu çalışmanın amacı, bankacılık sektöründe çalışanları sportif rekreasyonel faaliyetlere katılmaya motive eden unsurların demografik ve diğer etkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini saptamaktır. Ayrıca bu konuda yapılacak araştırmalar için bir kaynak oluşturulması hedeflenmektedir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de faaliyet gösteren 51 bankada çalışan 217.525 kişi oluşturmaktadır. Örneklem hesaplanırken % 4 hata marjı baz alınarak 700 sayısı belirlenmiş ve tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Ölçme aracı olarak, Rogers ve Morris (2003) tarafından geliştirilen ve Gürbüz, Aşçı ve Çelebi tarafından (2006) Türkçe’ye uyarlanarak, geçerliliği ve güvenilirliği test edilen Rekreasyonel Egzersize Güdülenme Ölçeği (REMM) uygulanmıştır. Ölçek sağlık, rekabet, vücut ve dış görünüm, sosyal ve eğlence, beceri gelişimi olmak üzere 5 alt boyuttan oluşmaktadır. REMM’e ek olarak demografik özellikleri ve diğer değişkenleri belirlemek için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 20.0 (Statistical Package for Social Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz aşamasında Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri uygulanmış, ayrıca boyutlar arasındaki ilişkileri ölçmek için korelasyon analizi yapılmıştır. Şirket çalışanlarını sportif rekreasyonel faaliyetlere katılmaya motive eden unsurların boyutlara göre önem sıralaması sağlık (4,11), beceri gelişimi (3,64), sosyal ve eğlence (3,32), vücut ve dış görünüm (3,30) ve rekabet (2,40) olarak bulunmuştur. Bankacılık sektörü çalışanlarını sportif rekreasyonel faaliyetlere katılmaya motive eden unsurların bazı demografik değişkenlere ve diğer değişkenlere göre farklılaştığı sonucuna varılmıştır. Sonuçlar ışığında çeşitli öneriler ortaya konulmuştur. Anahtar Sözcükler: Serbest zaman, şirket rekreasyonu, sportif rekreasyon, spora katılım motivasyonu, REMM. ABSTRACT The Study of the Factors Motivating Corporate Emplyoees to Participate Sportive Recreational Activities The objective of this study is to determine whether the factors motivating employees in banking sector to paarticipate sportive recreational activities differ according to demographic and other issues. It is also aimed to form a reliable resource for further research to be conducted in this subject. The samples of the research consist of 217.525 employees in banks existing in Turkey. During the calculation of sample, 4% error marjin was taken into consideration and 700 samples were determined, then stratified sampling was used. As a measurement tool, REMM measurement, developed by Rogers and Morris (2003), and adapted into Turkish by Gürbüz, Aşçı and Çelebi (2006) in order to be tested in terms of validation and reliability. The scale consists of 5 sub-dimensions; health, competition, body and physical appearance, social and entertainment developments of skills. In addition to REMM, personal information form is used so as to determine demographic features and other parameters. The datas obtained from the research were analyzed by using SPSS 20.0 program. During the analyze phase, Mann Whitney U and Kruskal Wallis H tests were applied and, correlation analyze was done to measure the relations between the dimensions. According to dimensions of the factors motivating corporate employees to participate sportive recreational activities order of importance have been found as health (4,11), development of skills (3,64), socialization and entertainment (3,32), body and appearance (3,30) and competition (2,40). It has also been obtained from the research that motivation factors for employees in banking sector to participate sportive recreational activities differ according to some demographic and other parameters. In the light of the results, several suggestions have been put forward. Key Words : Leisure time, corporate recreation, sportive recreation, participation motivation in sport, REMM.