Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Selen Anlar
Danışman: MEHMET TIĞLI
Özet:Günümüzde pazarlar birbirinin iştigal sahasına girdikçe, markanın bütünlüğüne karşı oluşan tehdit de artmaktadır. Talebin büyümesi, insanların geniş bir alana yayılması ve tedarik zincirinin kapsadığı kilometreler, gerek pazarın gerekse raflarda kendine yer bulan ürünlerin takibini ve kontrolünü daha da güçleştirmiştir. Üretim teknolojileri daha hızlı, daha kolay ve daha erişilebilir bir hale geldiği anda, yepyeni tehditler oluşmakta ve bu tehditlerin en başında günümüzde de çok ciddi bir problem olarak bilinen taklitçilik gelmektedir. Bu çalışmanın birinci bölümünde günümüzde çok önemli bir olgu olan marka kavramının geniş bir tanımı yapılmış olup, daha sonra marka konuları ele alınmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde Türkiye'de ve dünyada markaya yönelik önemli bir tehdit unsuru olan taklit kavramı ve ürün taklitçiliği konusu ayrıntılı bir şekilde ele alınmış olup, ardından marka taklidinin nedenleri,taklit çeşitleri ve global ve sektörel bazda markaya yapılan saldırılar, bu saldırıların hukuksal boyutu ve taklitçiliğe karşı alınması gereken önlemler detaylı bir şekilde incelenmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise üretici ve tüketicilere yönelik iki ayrı anket çalışması yapılmış ve gerçekte tüketicinin taklit ürün tercih edip etmeme nedenleri ve demografik özelliklerle taklit tercihleri arasında ilişki olup olmadığı incelenmiştir. EXECUTIVE SUMMARY Recently, as the markets have started occupying one another's business area, the threat to destroy the integrity of the brand has been on the increase. Increasing demand, people starting to live in extended areas and the kilometers covering the supply chain make it more difficult to follow up and control the market as well as the products on the shelves. As the production technologies become faster, easier and accessible, new threats appear and at top of this threat list, there is counterfeiting which is considered as a very serious problem of today's world. In the first chapter of this study, a wide description of the brand concept is made and following this description, brand issues are discussed. In the second chapter of the study, the concept of counterfeiting and product counterfeiting - which is a serious threat against trademarks both in Turkey and all over the world - is discussed in details. Next, the reasons of brand counterfeiting, types of counterfeiting, attacks against the brand on global and sector basis, the legal aspect of these attacks and the steps to be taken against counterfeiting are examined in details. In the final chapter of the study, two different surveys for producers and consumers are made and the reasons of consumers' preferences of counterfeited goods are examined. Furthermore, it has been observed if there is a relation between demographic traits and counterfeited goods preferences. Günümüzde pazarlar birbirinin iştigal sahasına girdikçe, markanın bütünlüğüne karşı oluşan tehdit de artmaktadır. Talebin büyümesi, insanların geniş bir alana yayılması ve tedarik zincirinin kapsadığı kilometreler, gerek pazarın gerekse raflarda kendine yer bulan ürünlerin takibini ve kontrolünü daha da güçleştirmiştir. Üretim teknolojileri daha hızlı, daha kolay ve daha erişilebilir bir hale geldiği anda, yepyeni tehditler oluşmakta ve bu tehditlerin en başında günümüzde de çok ciddi bir problem olarak bilinen taklitçilik gelmektedir. Bu çalışmanın birinci bölümünde günümüzde çok önemli bir olgu olan marka kavramının geniş bir tanımı yapılmış olup, daha sonra marka konuları ele alınmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde Türkiye'de ve dünyada markaya yönelik önemli bir tehdit unsuru olan taklit kavramı ve ürün taklitçiliği konusu ayrıntılı bir şekilde ele alınmış olup, ardından marka taklidinin nedenleri,taklit çeşitleri ve global ve sektörel bazda markaya yapılan saldırılar, bu saldırıların hukuksal boyutu ve taklitçiliğe karşı alınması gereken önlemler detaylı bir şekilde incelenmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise üretici ve tüketicilere yönelik iki ayrı anket çalışması yapılmış ve gerçekte tüketicinin taklit ürün tercih edip etmeme nedenleri ve demografik özelliklerle taklit tercihleri arasında ilişki olup olmadığı incelenmiştir. EXECUTIVE SUMMARY Recently, as the markets have started occupying one another's business area, the threat to destroy the integrity of the brand has been on the increase. Increasing demand, people starting to live in extended areas and the kilometers covering the supply chain make it more difficult to follow up and control the market as well as the products on the shelves. As the production technologies become faster, easier and accessible, new threats appear and at top of this threat list, there is counterfeiting which is considered as a very serious problem of today's world. In the first chapter of this study, a wide description of the brand concept is made and following this description, brand issues are discussed. In the second chapter of the study, the concept of counterfeiting and product counterfeiting - which is a serious threat against trademarks both in Turkey and all over the world - is discussed in details. Next, the reasons of brand counterfeiting, types of counterfeiting, attacks against the brand on global and sector basis, the legal aspect of these attacks and the steps to be taken against counterfeiting are examined in details. In the final chapter of the study, two different surveys for producers and consumers are made and the reasons of consumers' preferences of counterfeited goods are examined. Furthermore, it has been observed if there is a relation between demographic traits and counterfeited goods preferences.