Matematik öğretmen adaylarının geometri öğretiminde vektörel yaklaşıma ilişkin pedagojik alan bilgilerinin ve görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VİLDAN KATMER BAYRAKLI

Danışman: HATİCE AKKOÇ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının geometri öğretiminde vektörel yaklaşıma ilişkin pedagojik alan bilgilerini (PAB) ve görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın ilk aşamasında öğretmen adaylarının vektörel yaklaşıma dair PAB’ları bireysel olarak derinlemesine incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma metodolojisinin desenlerinden biri olan “bütüncül çoklu durum” ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2011-2012 öğretim yılında Marmara Üniversitesi Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü son sınıfta okuyan 37 öğretmen adayı içerisinden amaca uygun olarak seçilen 4 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma verileri, araştırmanın başında oluşturulan alt problemler de dikkate alınarak gözlem, görüşme ve doküman analizi yöntemleri kullanılarak toplanmıştır. Öğretmen adaylarının gerçekleştirdikleri mikro-öğretimler gözlemlenmiş ve sonrasında öğretmen adaylarıyla bireysel olarak yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler nitel veri analiz yöntemlerinden biri olan “betimsel analiz yöntemi” ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, matematik öğretmen adaylarının vektörel yaklaşıma ilişkin PAB’ları ve onun alt bilgilerinde eksiklikler olduğu görülmüştür. Konu alan bilgisinin PAB için gerekli olduğunu ancak, PAB’a sahip olmak için konu alan bilgisiyle birlikte PAB’ın alt boyutlarına da (öğretim programı bilgisi, öğretim yöntem ve stratejileri bilgisi, öğrenciyi anlama bilgisi ölçme ve değerlendirme bilgisi) sahip olma gerekliliği ortaya çıkmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise 37 öğretmen adayının vektörel yaklaşım hakkındaki görüşleri, açık uçlu sorulardan oluşan “Vektörel Yaklaşım Görüş Anketi” (VYGA) uygulanarak alınmıştır. VYGA verilerini sınıflandırmak ve bunlar üzerinde çıkarım yapmak amacıyla veri analizinde “içerik analizi yöntemi” kullanılmıştır. VYGA verilerinin analizi sonucunda ise matematik öğretmen adaylarının vektörel yaklaşıma ilişkin yanlış bir algıya ve olumsuz bir tutuma sahip oldukları ve öğretmen adaylarının kendilerini ve öğrencilerini vektörel yaklaşımı kullanmaya hazır hissetmedikleri ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Geometri, Vektörel Yaklaşım, Pedagojik Alan Bilgisi, Matematik Öğretmen Adayı ABSTRACT The aim of this study is to explore pre-service mathematics teachers’ pedagogical content knowledge (PCK) and views about vectorial approach in teaching geometry. In the first phase of the research pre-service teachers’ PCK about vectorial approach has been studied in depth for each pre-service teacher. This research was realized with “integrated multi-state” pattern which has been one of the patterns of qualitative research methodology. The study group consists of 4 pre-service teachers selected from 37 candidates to fit the purpose who had been studied their senior year in the Department of Secondary Mathematics Teaching in the University of Marmara in the academic year of 2011-2012. Research data was collected via observations, interviews and document analysis methods regarding the sub-problems created at the beginning of the research. Microteachings which have been fulfilled by pre-service teachers have been observed and afterwards individual semi-structured interviews have been made with pre-service teachers. Collected data has been analysed with descriptive analysis method which is one of the qualitative data analysis methods. The findings of the study showed that there is something missing in pre-service mathematics PCK and its sub-knowledge about vectorial approach. Subject matter knowledge is necessary for PCK but, having PCK requires many subcategories of PCK (knowledge of curriculum, knowledge of instructional strategies, knowledge of students’ understanding, and knowledge of assessment) besides subject matter knowledge. In the second phase of the study, 37 pre-service teachers’ views about vectorial approach have been obtained via “Vectorial Approach View Questionnaire” (VAVQ) which consists of open ended questions. Content analysis method has been used to classify VAVQ data and to deduce from this data. At the end of VAVQ data analysis, it is showed up that pre-service teachers have a wrong perception and negative attitude about vectorial approach and don’t feel ready themselves and students to use vectorial approach. Key words: Geometry, Vectorial Approach, Pedagogical Content Knowledge, Pre-service Mathematics Teacher