Yeni ekonomi bağlamında sosyal ticaret : iş modelleri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Alaattin Aslan

Danışman: CEM SEFA SÜTCÜ

Özet:

Anahtar Kelimeler : Yeni Ekonomi, Sosyal Ticaret, E-Ticaret, İş Modelleri YENİ EKONOMİ BAĞLAMINDA SOSYAL TİCARET: İŞ MODELLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Bilgi iletişim teknolojileri neredeyse bütün toplumsal yapıları etkilemiştir. Beşeri ilişkilerin en temellerinden olan ekonomi ise bu etki bağlamında aldığı “yeni” sıfatı ile temelinde bilgi, bilgisayar ve internetin bulunduğu ekonomik yapıyı nitelendirmektedir. Bilgi iletişim teknolojilerinin toplum tarafından kullanımı ile ortaya çıkan sosyal medya platformları sağladığı etkileşimli iletişim süreçleri sayesinde kullanıcının etki alanını genişlemiştir. Kullanıcının elde ettiği özgür etkileşim ise bu ortamların gün geçtikçe daha çok insan tarafından kullanılmasının önünü açmıştır. Yeni Ekonomi’nin piyasalaşma sürecinde sosyal medya platformlarının işletmeler tarafından kullanılması ise internet üzerinden satış yapan e-ticaret işletmelerinin dönüşümüne neden olmuş ve sosyal ticaret kavramı ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı, Yeni Ekonominin etkilediği piyasa süreçleri sonucunda değişime uğrayan e–ticaret sitelerinin iş modellerini araştırarak, sosyal ticaretin hangi boyutlarını kullandıklarını incelemek ve sosyal ticaret iş modellerini tespit etmektir. Yapılan literatür taraması ve nicel tarama araştırma sonucu Yeni Ekonomi’nin piyasaları etkilediği ve bilgi-iletişim teknolojilerinin e-ticaret sitelerini sosyal medya özelliklerini kullanarak sosyal ticaret sitesi haline dönüştürdüğü anlaşılmıştır. E-ticaret sitelerinin yedi farklı iş modeli üzerine yoğunlaşarak iş yaptığı ve sosyal ticaret boyutlarını kullanarak dört farklı sosyal ticaret iş modeli uyguladığı tespit edilmiştir. Keywords:New Economy, Social Commerce, E-Commerce, Business Models SOCIAL COMMERCE IN THE CONTEX OF NEW ECONOMY:A RESEARH ON BUSINESS MODELS ABSTRACT Information technologies changed almost all social structures. Economy which is the most basic social relation also gets “new” prefix and accommodated with information technologies based on information, computers and internet. The use of these technologies composes social media that expands users’ impact areas by interactive communication processes. Free access of information through social media also increases the penetration of it in most of the societies. In the “New Economy”, companies start to use social media and by using web to marketing practices a new phenomenon called “social commerce” emerges. The aim of this study is to research e-commerce business models which are changed as a result of market processes influenced by New Economy, to investigate which dimensions of social commerce they use, to identify social commerce business models. By means of literature review and quantitative survey research, it was understood that new economy effects marketing, by using social media features information and communication technologies has changing e-commerce sites in to the social commerce sites. It has been determined that e-commerce sites focus on seven different business models when they work and they also implement four different social commerce business models by using social commerce dimensions.