Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türk Tarihi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EFNAN ÖZKAN
Danışman: Yasemin Tümer Erdem
Özet:Osmanlı Devleti’nde eğitim kurumları modernleştirildikçe, bu kurumların teftişi de modern usuller dâhilinde yapılmaya başlanmıştır. Teftiş mekanizmasının tarihinde önemli bir yer tutan Heyet-i Teftişiye Dairesi’nin kurulması ile Osmanlı topraklarındaki resmi/hususi tüm okullar belli bir sistemle teftiş edilmiştir. Teftiş hizmetiyle görevlendirilen müfettişler okullardaki olumlu ya da olumsuz izlenimlerini Maarif Müdürlüklerine rapor ederek ülkedeki eğitim durumunu gözler önüne sermiştir. Bu çalışmada arşiv belgelerinden, talimatnamelerden ve nizamnamelerden faydalanılarak müfettişlerin teftiş neticelerini yazdıkları raporlar incelenmiş; 1908-1918 yılları arasında İstanbul’da mevcut okulların eğitim-öğretim açısından durumları ortaya konmuştur. -------------------- Inspection of institutions started to be made by modern methods in the Ottoman Empire while educational institutions modernize. All schools in the Ottoman territory were systematically inspected after inspection office. The inspectors reported their positive and negative observations. Thus, an impression of the educational status of the country would occur. In this study were used from archive documents, ordinances and regulations. The reports of the inspectors were examined directly and were revealed educational status of schools in Istanbul between 1908-1918.