Ortaokul öğrencilerinin okul öğrenci meclislerine ilişkin tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GİZEM YILDIZ BAKLAVACI

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUL ÖĞRENCİ MECLİSLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin okul öğrenci meclislerine ilişkin tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada ortaokul öğrencilerinin okul öğrenci meclislerine ilişkin tutumlarının ne seviyede olduğunun belirlenmesi temel amacının yanı sıra öğrencilerin okul öğrenci meclisine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere (cinsiyet, sınıf, okul türü, okul veya sınıf temsilcisi olma, sınıf temsilciliğine aday olma, aile ortamını ve öğretmenleri demokratik bulma düzeyi) göre farklılaşma durumları sınanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin altı farklı ilçesinde öğrenim görmekte olan ortaokul ve imam hatip ortaokulu öğrencileri oluşturmaktadır (n=900). Araştırmada araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ve araştırmacı tarafından geliştirilen Okul Öğrenci Meclisi Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Okul Öğrenci Meclisi Tutum Ölçeği ayrı bir örneklem grubundan elde edilen verilerle yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sonucu 32 madde ve 4 faktörden oluşan 5’li Likert tipi bir tutum ölçeğidir. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 15.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken amaçlar doğrultusunda tanımlayıcı istatistiksel metotlar (yüzde, ortalama, vb.), fark testleri (t testi, tek yönlü varyans analizi vb.) ve ölçek geliştirme aşamasında geçerlik-güvenirlik analizleri (KMO ve Bartlett, açımlayıcı faktör analizi, Cronbach Alfa Katsayısı, bağımlı örnekler t testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu testleri) kullanılmıştır. Araştırmanın belli başlı sonuçları şunlardır: Ortaokul öğrencilerinin okul öğrenci meclislerine ilişkin demokratik kazanımlar ve işe yararlılık tutumları orta düzeyde, görev alma ve cinsiyete dayalı önyargılar tutumları ile genel tutumları ise yüksektir. Kız öğrencilerin tutumlarının erkek öğrencilere göre, 5. sınıf öğrencilerinin tutumlarının diğer sınıf seviyelerine göre, okul veya sınıf temsilciliği yapanların tutumlarının yapmayanlara göre, sınıf temsilciliğine aday olanların tutumlarının olmayanlara göre, aile ortamlarını ve öğretmenlerini daha çok demokratik bulanların tutumlarının daha az demokratik bulanlara göre yüksek olduğu bulunmuştur. Okul türüne göre ise anlamlı farklılık bulunan tek boyut cinsiyete dayalı önyargılar alt boyutudur. İmam hatip ortaokulu öğrencilerinin okul meclislerine ilişkin cinsiyete dayalı önyargıları daha fazladır. Anahtar kelimeler: Okul Öğrenci Meclisi, Tutum, Demokrasi Eğitimi, Demokratik Eğitim, Okulda Demokrasi ABSTRACT THE ATTITUDES OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS TOWARDS THE SCHOOL STUDENT COUNCILS This research aims to examine the attitudes of secondary school students towards school student councils. In addition to determining the level of secondary school students’ attitude towards school student council, the study organized in accordance with the scanning model has also tested how students' attitude differentiate according to several variables (gender, grade, school type, being a school or class representative, being a candidate for class representative, the level of finding family environment and teachers democratic). The sample of the study is formed by secondary school and religious vocational secondary school students studying in six different districts in Istanbul in the 2014-2015 academic year (n=900). In this research, a Personal Information Form prepared by the researcher and a School Student Council Attitude Scale developed by the researcher were used. As a result of validity and reliability testing performed with the data obtained from a separate sample group, the School Student Council Attitude Scale has been developed as a 5-point likert type attitude scale with 4 factors and 32 items. The data obtained in the study were analyzed by using SPSS 15.0 program. For the purpose of evaluating the data, descriptive statistical methods (percentage, average, etc.), difference tests (t-test, one way ANOVA, etc.), and reliability and validity analysis (KMO and Bartlett exploratory factor analysis, Cronbach's Alpha coefficient, dependent samples t-test, Pearson Product Moment Correlation tests) in the development phase of the scale were used. The main results of the research are as follows: the attitudes of secondary school students towards the School Student Council’s democratic gains and usefulness are on average level while responsibility and gender bias attitudes and general attitudes are on high level. Female students’ attitudes are higher than male students. 5th grade students’ attitudes are higher than the attitudes of other grades. The attitudes of students who represent their class or school are higher than those who don't. The attitudes of students who run for the position of class representative are higher than those who don’t. The attitudes of the students who find their family environment and their teachers more democratic are higher than those who find their family and their teachers less democratic. The only dimension we found significant differences according to the type of school is gender bias. Students of religious vocational secondary school have more gender bias about school student council. Keywords: School Student Council, Attitudes, Democracy Education, Democratic Education, Democracy in Schools.