Fen öğretiminde araştırma sorgulamaya dayalı bilim yazma aracı kullanımının kavramsal anlama, bilimsel süreç ve üstbiliş becerilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CÜNEYT ULU

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

FEN ÖĞRETİMİNDE ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DAYALI BİLİM YAZMA ARACI KULLANIMININ KAVRAMSAL ANLAMA, BİLİMSEL SÜREÇ VE ÜSTBİLİŞ BECERİLERİNE ETKİSİ Bu çalışmanın amacını, Fen ve Teknoloji dersinde laboratuar uygulamalarının bilim yazma aracını temel alan aktivitelerle gerçekleştirildiği deney grubunda yer alan öğrenciler ile klasik yaklaşımı kullanan kontrol grubunda yer alan öğrenciler arasında, akademik başarı açısından, bilimsel süreç becerileri açısından, üstbilişsel bilgi ve becerileri açısından ve kavram öğrenme düzeyleri açısından bir farklılığın olup olmadığının belirlenmesi oluşturmaktadır. Bu araştırmanın çalışma grubunu, Yalova ilinde bir devlet ilköğretim okulunda 2010–2011 eğitim-öğretim yılında 7-A ve 7-B şubelerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Çalışma grubu 31 kız, 34 erkek olmak üzere toplam 65 öğrenciden oluşmuştur. Bu çalışmada, Akademik Başarı Testi, Kavram Testi, Üstbiliş Ölçeği ve Bilimsel Süreç Becerileri Testi veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Uygulamanın ardından deney grubu ile kontrol grubu arasında, bilimsel süreç becerilerinden değişkenleri tanımlama, hipotez kurma ve tanımlama, işlemsel açıklamalar yapma ile araştırma tasarlama boyutlarında deney grubu lehine anlamlı bir fark oluşmuştur. Yine üstbilişsel bilgi ve becerilerinden açıklayıcı bilgi, yöntemsel bilgi, koşulsal bilgi, planlama ve bilişsel strateji boyutlarında deney grubu lehine anlamlı bir fark oluşmuştur. Yine akademik başarı açısından ve kavram öğrenme düzeyleri açısından deney grubu lehine anlamlı bir fark oluşmuştur. Anahtar Kavramlar: Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme, Bilim Yazma Aracı, Bilimsel Süreç Becerileri, Üstbiliş ABSTRACT THE EFFECT OF USING INQUIRY BASED APPROACH KNOWN AS THE SCIENCE WRITING HEURISTIC ON CONCEPT LEARNİNG, SCIENCE PROCESS AND METACOGNITION SKILLS IN SCIENCE TEACHING The purpose of this study is to find out the differences between two groups of students regarding metacognitive awareness and skills, concept learning, science process skills, and achievement. The experimental group performed laboratory activities in Science and Technology lessons through science writing heuristics, the control group performed laboratory activities through traditional approach. The sampling of our study was comprised of the students from a primary public school in Yalova. The students were 7th graders (Classes A and B) in the academic year 2010-2011. A total of 65 students (31 girls and 34 boys) participated in our study. The instruments used in this study, Achievement Test, Conceptional Test, Metacognition Scale and Science Process Skill Test. After the implementation there was a significant difference between the experimental and the control groups in favor of the experimental group in terms of science process skills such as identifying variables, identifying and stating hypotheses, operationally defining and investigations designing. Again after the implementation there was a significant difference between the experimental and the control groups in favor of the experimental group in terms of metacognitive awareness and skills such as declarative knowledge, procedural knowledge, conditional knowledge, planning and cognitive strategies. Again after the implementation there was a significant difference between the experimental and the control groups in favor of the experimental group in terms of achievement and concept learning. Key Words: Inquiry-Based Learning, Science Writing Heuristic, Science Process Skills, Metacognition