Üstün zekâlı bireylerin görsel sanatlar eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi: Şanlıurfa ve İstanbul ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FİLİZ KANSU ÇELİK

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

Bu araştırmada ülkemizin doğu ve batısında eğitim gören üstün zekâlı bireylerin çeşitli değişkenler açısından Görsel Sanatlar Dersine ilişkin tutumları belirlenmeye çalışılmıştır. Doğu illerinden örnek olarak Şanlıurfa, batı illerinden örnek olarak da İstanbul’un Anadolu yakası araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu İstanbul’dan 1 Bilim ve Sanat Merkezi ile 2 özel okulda öğrenim gören toplam 139 öğrenci, Şanlıurfa’dan ise 1 Bilim ve Sanat Merkezindeki 61 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, nicel araştırma türüne bağlı kalınarak, çalışmaya katılan iki bilim sanat merkezi ile iki özel okuldaki üstün zekâlı bireye 17 sorudan oluşan bir kişisel bilgi formu ve 28 maddeden oluşan likert tipi tutum ölçeği uygulanmıştır. Alt problemlerle tutum ölçeği arasında anlamlı fark olup olmadığını belirlemek için verilere ANOVA ve ‘T’ testi uygulanmıştır. Sonuç olarak Şanlıurfa ilindeki üstün zekâlı bireylerin Görsel Sanatlar Dersine ilişkin tutumları ile yaş, anne-baba eğitim düzeyi, ailenin geliri arasında anlamlı fark bulunamamış; cinsiyet ve ailede sanatla ilgilenen birine sahip olma durumuyla ilgili anlamlı farklılaşma bulunmuştur. İstanbul ilinde ise üstün zekâlı bireylerin Görsel Sanatlar Dersine ilişkin tutumları ile anne-baba eğitim durumları ve ailede sanatla ilgilenen birine sahip olma durumuyla ilgili anlamlı fark bulunamazken; cinsiyet, yaş ve ailenin geliri arasında anlamlı fark bulunmuştur. İki ile mensup üstün zekâlı bireylerin Görsel Sanatlar Dersine ilişkin tutum ölçeği puanları ile yaşanılan bölge arasında anlamlı bir fark bulunamazken; İstanbul ilindeki üstün zekâlı bireylerin Şanlıurfa ilindeki üstün zekâlı bireylere nazaran Görsel Sanatlar Dersine ilişkin tutum ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. ABSTRACT This study aims to determine the attitudes of superior intelligent individuals educated in the east and west of Turkey in relation to visual arts lesson in terms of various variables. The study included the province of Şanlıurfa to represent the east and Anatolian Istanbul to represent the west. The sample group for the study consisted of a total of 139 students from 1 Science and Art Centre and 2 private schools in Istanbul and 61 students from 1 Science and Art Centre in Şanlıurfa. Adopting the quantitative research method, superior intelligent individuals at two science and art centres and two private schools were subject to a personal information form consisting of 17 questions and a Likert-type attitude scale consisting of 28 items. ANOVA and T-Test was applied to determine whether there is a significant difference between the sub-problems and attitude scale. Consequently, the difference between the attitudes of superior intelligent individuals in Şanlıurfa province towards the Visual Arts Lesson and age, the education level of parents, and familial income level was insignificant while a significant difference was identified in relation to gender and the presence of a family member involved in art. On the other hand, the difference between the attitudes of superior intelligent individuals in Istanbul province towards the Visual Arts Lesson and the education level of parents and the presence of a family member involved in art was insignificant while a significant difference was identified in relation to gender, age and familial income. The attitude scale scores of superior intelligent individuals in both provinces associated with the Visual Arts Lesson and the area of inhabitancy was insignificant however, superior intelligent individuals residing in Istanbul recorded a higher attitude scale score in relation to the Visual Arts Lesson compared to superior intelligent individuals residing in Şanlıurfa.