Çokgenler konusunda karikatür ve bilgisayar destekli öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVCAN KORUCU

Danışman: Sare Şengül

Özet:

ÇOKGENLER KONUSUNDA KARİKATÜR VE BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Bu araştırmada, çokgenler konusunun karikatürle ve bilgisayar destekli öğretimle işlenmesinin öğrencilerin matematik başarılarına, matematiğe karşı özyeterlik algılarına, matematik tutumlarına, matematik kaygılarına ve öğrenilen bilginin kalıcılığına etkileri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2007-2008 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinde merkezde bulunan bir ilköğretim okulunun iki 7. sınıf şubesinde öğrenim gören toplam 60 öğrenci oluşturmuştur. Seçilen gruplara; öğretilecek konu öncesi ön başarı testi, ön matematiğe karşı özyeterlik algısı, ön tutum ve ön kaygı ölçekleri; uygulama sonrasında da son başarı testi, son matematiğe karşı özyeterlik algısı, son tutum ve son kaygı ölçekleri ile öğrenilen bilginin kalıcılığını saptamak amacıyla yaklaşık 10 hafta sonra hatırlama testi uygulanmıştır. Deney grubunda çokgenler konusu karikatürlerle işlenirken, kontrol grubunda bilgisayar destekli öğretim yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgular sonucu iki grup karşılaştırılmıştır. Verilerin analizinde istatistik programından faydalanılmıştır. Analizlerde anlamlılık seviyesi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Veri analizi sonuçlarına göre; • Deney ve kontrol gruplarının matematik başarıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. • Deney ve kontrol gruplarının matematiğe karşı özyeterlik algıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. • Deney ve kontrol gruplarının matematik tutumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. • Deney ve kontrol gruplarının matematik kaygıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. • Deney ve kontrol gruplarının son test ve hatırlama testi sonuçları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir. Yapılan araştırmanın bugüne kadar yapılan araştırmalara katkı sağlamış olması ve bundan sonra yapılacak araştırmalara ışık tutması umulmaktadır. Anahtar Sözcükler: Karikatür, Bilgisayar Destekli Öğretim, Çokgenler, Tutum, Kaygı, Özyeterlik Algısı, Başarı. ABSTRACT COMPARİSON OF CARTOONS AND COMPUTER-ASSİSTED TEACHİNG METHODS ON POLYGONS In this research, it was studied the revealing of the effects to the students’ mathematical successes, mathematical perceived self efficacy, mathematical attitude, mathematical anxiety, and the permanence of the knowledge in discussing the polygons subject with the cartoons and computer assisted instruction. At this point, pre test-post test quasi-experimental design was used in this study. Also, the research sample totaly includes 60 students that have an education in two 7th classes in the secondary school in İstanbul in 2007-2008 academic year. Before teaching the subject, initial success test, initial mathematical perceived self efficacy, initial attitude and initial anxiety scales were applied to the selected groups. After the application, the final success test, the final mathematical perceived self efficacy, final attitude and the final anxiety scales were given to the selected students. Furthermore, after ten weeks, the remembering test was applied to determine the permanence of the knowledge. Moreover, the computer assisted ınstruction method were used in presenting the polygons in the control group whereas it was discussed by cartoon models in the experimental group. At the result of the research, the findings were compared in two groups. A statistical program was used in data analysis and the signifance level was given as 0.05 value. According to the results of data analysis: • The control and experimental groups does not show significant differences in between mathematical successes. • The control and experimental groups show significant differences in between mathematical perceived self efficacy. • The control and experimental groups show significant differences in between mathematical attitudes. • The control and experimental groups does not show significant differences in between mathematical anxiety. • The control and experimental groups does not show significant differences in between the final success test and the remembering test. Some suggestions were developed in accordance with the results derived from this study. Researches made here are expected to contribute to and enlighten the future researches and studies in the related area. Key Words: Cartoons, Computer Assisted Instruction, Polygons, Attitude, Anxiety, Perceived Self Efficacy, Mathematical Successes.