Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray Spor kulüplerinin sosyal medya aracılığı ile taraftarları üzerinde marka sadakati oluşturma çalışmalarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OZAN KARAKUŞ

Danışman: TURGAY BİÇER

Özet:

1. Bu çalışmanın amacı, kulüplerin gerçekleştirdiği sosyal medya tabanlı iletişim faaliyetlerinin taraftarlar üzerindeki etkinliğinin marka sadakatine etkilerini araştırmaktır. Bu doğrultuda sosyal medya tabanlı iletişim faaliyetlerinin taraftarlar üzerindeki marka sadakati oluşumları ve uygulamaların taraftarlar üzerinde nasıl bir etki bıraktığını ortaya çıkarmaktır. Araştırma, tanımlayıcı nitelikte bir araştırmadır. Zira, bu araştırmada seyircilerin demografik özellikleri ile taraftarı oldukları spor kulübünün markasına bağımlılıklarında sosyal medyanın etkisi, arasındaki ilişkinin tanımlanması istenmektedir. Çalışmamızın evrenini 2014-2015 Spor Toto Süper Lig Futbol kulüplerinin taraftarları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise marka sadakati konusunda sosyal medya tabanlı iletişim faaliyetleri konusunda çalışmalar yapan Spor Toto Süper Lig Futbol Kulüplerinden, 261 Kadın ve 542’si erkek; 169 Beşiktaş Spor Kulübü, 297 Fenerbahçe Spor Kulübü ve 337 Galatasaray Spor Kulübü taraftarı oluşturmaktadır. Örneklem grubuna, anketin birinci bölümünde katılımcıların demografik özelliklerinin belirlenmesine yönelik 6 adet soru yöneltilmiştir. Anketin ikinci bölümünde ise katılımcıların taraftarlık derecelerini belirleyen 1 soru ve taraftarların marka sadakatini etkileyen 19 marka iletişimi ile ilgili soru sorulmuştur. Anketin geçerliliğine ve güvenirliğine ilişkin yapılan çalışmada Cronbach alpha güvenilirlik ölçütü kullanılmıştır. Cronbach alpha değeri, 0,81 bulunmuştur. Seyircilerin demografik özellikleri ile spor kulüplerinin sosyal medya uygulamalarının marka bağımlılığı oluşumuna etkilerinin ortaya çıkarılabilmesi için verilerin değerlendirilmesi, tanımlayıcı istatistik ve 0,05 önem düzeyinde Kruskal Wallis Testi ile yapılmıştır. Çalışmamızın sonucunda seyircilerin demografik özellikleri ile taraftarı oldukları spor kulübünün markasına bağımlılıklarında sosyal medyanın etkisinin olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Spor, Spor Kulübü, Marka, Marka Sadakati, Sosyal Medya 1. SUMMARY The purpose of this study is to describe the effects of social media communications of sports clubs on building brand loyalty in their fans. Within this framework, the effects of social media based communications on the fans and the resulting formations of brand loyalty with relation to their demographic variables are described. The population taken for the study is proponents of 2014-2015 Spor Toto Super Lig Football Clubs. The sample consists of 261 female, and 542 male proponents of the Spor Toto Super Lig Football Clubs that are actively using social media communications. 169 people are Besiktas Sports Club fans; 297 are Fenerbahce Sports Club fans, and 337 are Galatasaray Sports Club fans. Every participant in the sample has answered 6 questions relating to their demographics, in the first section of the survey. The second part of the survey includes one question about the participant's level of committment to their team, and 19 questions about the brand communications that effect participant's brand loyalty. The questionnaire's reliability and validity has been evaluated using Cornbach's Alpha reliability criteria. The questionnaire reliability is .081. The data analysis has been carried out using descriptive statistics for participant's demographic qualities and the effects of social media activity of sports club on brand loyalty ; and the Kruskal Wallis Test (p<0.05). The results show that social media activity has an effect on the sports club brand loyalty, in relation to demographics of the fans. Keywords : Sport, Sports Club , Brand, Brand Loyalty, Social Media