Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2008
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVİNÇ NALAN KARAVAİZOĞLU
Danışman: SİNAN ASLAN
Özet:TEZ İ Yeni ekonomik yapı içinde şirketlerin, maliyetlerinin azaltılması ve müşteri memnuniyetinin sağlanması konularına odaklanmaları lojistiğin önem kazanmasına sebep olmuştur.Lojistik tedarikçiden son kullanıcıya uzanan bir akış içinde; içe veya dışa ya da her ikisine odaklı olabilir.Lojistik yönetiminin ana fonksiyonları, satın alma, taşıma, depolama, envanter girişi ,doğru bilgi akışının sağlanması ve bu aktivitelerin organize edilmesi ve plânlanmasıdır.Lojistik yöneticileri, bir organizasyon içinde kaynakların koordinasyonu sağlayarak bu fonksiyonların her birinden gelen bilgileri birleştirir.Lojistiğin temelde iki farklı formu vardır.Biri depolama ve taşıma ağı boyunca malzeme akışının sürekliliğini sağlar.Diğeri projelerin sonuçlanması için kaynaklar zincirini koordine eder. İşletmelerdeki en önemli lojistik maliyet kalemleri ; (1) müşteri hizmetleri maliyetleri (2) stok bulundurma maliyetleri (3) ulaştırma (nakliye) maliyetleri (4) depolama maliyetleri (5) birim miktar maliyetleri (6) sipariş işleme ve bilgi maliyetleri olarak sınıflandırılabilir.Bu maliyetler işletmelerdeki lojistik süreçlerinden etkilenmektedir.Örneğin; stok yönetimi, paketleme ve geriye yönelik (tersine) lojistik faaliyetler stok taşıma ve depolama maliyetlerini çok yakından etkilemektedir. Lojistik yönetim sisteminin maliyet kavramı, lojistikle üretim maliyetinin iç ilişkisine dayanır.İşletmelerin tüm bu süreçleri etkin bir biçimde yönetebilmesi lojistik konusuna stratejik bir bakış açısıyla bakmayı gerektirir.Lojistik; (1) ileriye yönelik (2) geriye yönelik olmak üzere iki yönlü olarak yapılan bir faaliyettir.İleriye yönelik lojistik faaliyetler tüketicilere doğru, geriye yönelik lojistik faaliyetler ise tedarikçilere doğru yapılan faaliyetlerdir. Lojistik, rekabet ortamındaki işletmelerin temel işleri olan mal alıp satma veya mal ve hizmet üretimi faaliyetleri ile daha yoğ¬un ilgilenmelerine, taşıma, depolama, tesis yeri seçimi gibi faaliyetlerin ise lojistik hizmet üreticileri tarafından yapılmasına ve dolayısı ile bu faaliyetlerden kaynaklanan maliyetlerin ölçülebilmesine, kontrol edilebilmesine ve en aza indirilmesine olanak sağ¬layacaktır. COST INFORMATION SYSTEM BASED LOGİSTİCS MANAGEMENT İN THE ENTERPRISES Companies focus on the subjects of reduction of costs and achieving customer satisfaction led logistics come into prominence. Logistics may be focused internally or externally, or both, within a flow extending from supplier to end-user. The main components of logistics management are purchasing, transportation, storage, inventory input, ensuring correct information flow and organization and planning of these activities. Logistics administrators combine this information received from each of these fiınctions, by ensuring the coordination of resources within an organization. Logistics fiındamentally has two distinct foraıs. While the first one ensures the continuity of the material flow throughout the storage and transportation network, the other one coordinates the chain of the resources to complete the projects. The most important cost items of logistics at the enterprises may be classified as; (1) costs of the customer services, (2) costs of keeping stocks, (3) costs of transportation (shipping) (4) costs of storage (5) costs of unit quantity (6) costs of order processing and information flow. These costs are affected by logistics processes at the enterprises. For example, inventory management, packaging and retrospective (reverse) logistics activities closely affect the inventory, transportation and storage costs. Cost concept of the logistics management system is based on the internal relationship between logistics and production cost. Ability of the enterprises managing ali these processes in an effective manner necessitates them to look at the subject of logistics from a strategic point of view. Logistics is an activity carried out in both directions: (1) anticipatorily (2) retrospectively. While the anticipatory logistic activities are carried out towards the consumers, the retrospective logistic activities are carried out towards the suppliers. Logistics shall allow the enterprises, situated in a competitive environment, to be able to focus more intensely on their basic business fiınctions of trading of goods, or engage in the activities of production of goods and service; and shall provide opportunity for the activities such as transportation, storage, selection of the location of the facilities to be carried out by the logistic service providers, and therefore shall allow these costs, which are arisen from these activities, to be measured, controlled and minimized accordingly.