Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Büşra Periz
Danışman: TÜLÜN MALKOÇ
Özet:Toplumların gelişmesinde ve ilerlemesinde önemli bir rol oynayan buluşlar, keşifler ve araştırmalar, yaratıcı düşünebilme ve olaylara yaratıcı yaklaşabilmenin bir ürünü olarak ortaya çıkarlar. Yaratıcılığın doğuştan gelen özelliklere bağlı olduğu kadar sonradan da geliştirilebilen bir kavram olduğu son yıllarda yapılan birçok çalışma ile kanıtlanmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin eğitim-öğretim döneminde baş aktör olan öğretmenlerin, yetiştirecekleri bireylerin yaratıcılıklarını geliştirebilmeleri için öncelikle kendilerinin yaratıcı bir kişiliğe sahip olmaları gerekir. Bu sebep ile yapılan araştırmanın amacı; müzik öğretmeni adaylarına yaratıcılık etkinliği kapsamında uygulanan ses eğitiminin, müzikal yaratıcılıkları ve müziğe olan ilgilerinin gelişmesine olumlu yönde bir etkisinin olup olmadığının incelenmesidir. Bu kapsamda öncelikle müzik öğretmeni adaylarının müziğe olan ilgilerinin ve müziksel yaratıcılıklarının tespiti, sonra da bu adayların arasından seçilen gruba 14 hafta boyunca yaratıcılık etkinliği düzenlenerek, bu etkinliğe katılmış ve katılmamış gruplar arasında “Müziksel Yaratıcılık ve İlgi” yönünden anlamlı bir fark olup olmadığının tespiti amaçlanmıştır. Bu araştırma, deneme modeline uygun olarak düzenlenmiştir olup, gerçek deneme modellerinden olan ön test-son test kontrol gruplu model ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda eğitim gören 25 deney ve 25 kontrol grubu olmak üzere 50, 1. Sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Araştırmada, temel veri toplama araçları olarak, bir kişisel bilgi formu ile iki ölçme aracı (Müziksel İlgi ve Yaratıcılık Ölçeği) kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen veriler, araştırmacılar tarafından bilgisayar ortamına aktarılarak SPSS for Windows 20.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Müziksel ilgi ve yaratıcılık ile ilgili veriler incelendiğinde; ön-test esnasında deney ve kontrol grubunun öğrencilerinin müziksel ilgi ve yaratıcılık düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak son-test puanları genel olarak değerlendirildiğinde, deney grubu öğrencilerinde genel ve tüm ön-test puanlarına göre farklı oranlarda artış görülürken, kontrol grubu öğrencilerinde bazı puanlarda artış bazı puanlarda ise düşüş görülmektedir. Öğretmen adaylarının yaratıcılıkları bağımsız değişkenler açısından incelendiğinde; yaratıcılık düzeyinin cinsiyet değişkeni ile anlamlı bir fark oluşturmadığı ancak yaş değişkenine göre 18-20 yaş grubunun 21-23 yaş grubuna oranla daha yaratıcı olduğu sonucuna varılmıştır. Öğretmen adaylarının müziksel ilgileri bağımsız değişkenler açısından incelendiğinde; müziğe olan ilginin cinsiyet değişkeni ile anlamlı bir fark oluşturduğu; bu farkın kız öğrenciler lehine olduğu bulunmuştur. Ayrıca müziksel ilginin yaş değişkenine göre incelendiğinde, 18-20 yaş grubunun 21-23 yaş grubuna oranla daha müziğe karşı daha ilgili olduğu sonucuna varılmıştır. ABSTRACT Discoveries and research, which play an important role in the development and progress of societies, emerge as a product of creative thinking and creative approach to events. It has been proved by many studies in recent years that creativity is a concept that can be improved as much as it is attached to innate traits. In this context, teachers, who are the main actors in the education of the students, must have a creative personality in order to develop the creativity of the individuals whom they will educate. The purpose of the research is to examine the effect of the voice training applied to the music teacher candidates within the scope of the creative activity to the development of their musical creativity and musicality in a positive way. In this context, it was aimed to determine the musical creativity of musical teacher candidates, and then to organize the creative activity for 14 weeks to the selected persons among the candidates and to determine whether there is a meaningful difference between the group who participated who don’t, in the terms of "Musical Creativity and Interest". This research was conducted in accordance with the experimental model, and the pre-test and post-test, which are real experimental models, were performed with the control group model. The data of the research were collected from 50 students who were educated in Marmara University Atatürk Education Faculty Music Teacher Education Department in 2015-2016 education year. In the study, a personal information form and two measuring instruments (Musical Interest and Creativity Scale) were used as basic data collection tools. The data obtained from the scale was transferred to the computer environment by the researchers and analyzed using the SPSS for Windows 20.0 package program. When musical interest and creativity are examined, there was no significant difference between the musical interest and creativity levels of the students of the experimental and control group during the pre-test. However, when the post-test scores were evaluated in general, there was an increase in the students in the experimental group according to the general and all pre-test scores, whereas the control group students increased in some points and decreased in some points. When the creativity of teacher candidates is examined in terms of independent variables; the level of creativity did not make a meaningful difference with the gender variable but according to the age variable, the 18-20 age group was more creative than the 21-23 age group. When musical interests of teacher candidates are examined in terms of independent variables; it is a meaningful difference between the interest of music and the sex change; it is found that this difference is in favor of the girl students. When musical interest is analyzed according to age, it is concluded that 18-20 age group is more related to music than 21-23 age group.