Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Elektrik - Elektronik Mühendisliği Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ERKAN DURMAZ
Danışman: NAZMİ EKREN
Özet:AFET ANLARINDA HELİKOPTER PİSTLERİNİN BİLGİSAYAR KONTROLÜ İLE AYDINLATILMASI Teknolojik gelişmelerin çok hızlı yaşandığı günümüzde zaman ve zamanı en ideal verimlilikte kullanmanın değeri gün geçtikçe daha iyi anlaşılmakta, insanların farklı noktalara kısa sürede ulaşma mecburiyeti ve bu konuda gösterdikleri hassasiyetler artmaktadır. Ulaşımda helikopter kullanımı özellikle sağlık (doğal afetlerde ilk yardım ve lojistik) ve turizm sektörü başta olmak üzere her alanda ve her yerde yaygınlaşmaktadır. Helikopter pistleri kullanım amaçlarına göre değişik yerlerde ve ülke standartlarına göre (temel bazı standartlar hariç) değişik şekillerde yapılabilmektedir. Helikopter pistlerinin yapılmasında; helikopterin rahat iniş ve kalkış yapabilmesi, gökyüzünden rahatça görülebilmesi, aydınlatılması durumunda diğer başka amaçla kullanılan bahçe aydınlatması, sokak aydınlatması gibi uyarıcı ışıklar arasından ayırt edilebilmesi gerekmektedir. Ayrıca pistin yapılacağı yerdeki etüt yapılmış hakim rüzgar yönü, piste yakın olan doğal ve doğal olmayan mania’lar gibi özellikler de göz önünde bulundurmalıdır. Doğal afetlerde bölgeye en hızlı ulaşımın hava yolu ile gerçekleştirilebileceği tespit edilmiştir. Can ve mal kaybını minimuma indirebilmek amacı ile afet bölgesinin hava ulaşımının gün boyunca kesintiye uğramaması gerekmektedir. Bu noktadan sonra helikopter pistlerini (heliport) gece iniş ve kalkışlara uygun olması gerekmektedir. Buna bağlı olarak helikopterin iniş ve kalkış yapılabileceği helikopter pistleri (heliport) mutlaka ulusal veya uluslararası standartlara uygun şekilde yapılıp ve aydınlatılması gerekmektedir. Bu bağlamda ulusal ve uluslar arası standartlarda helikopter pistleri incelendi ve ülkemizde helikopter pist aydınlatılmasında eksiklikler olduğu saptandı ve bunun neticesinde afet anlarında helikopter pistlerinin aydınlatılmasının önemi vurgulanarak, bu aydınlatmanın nasıl yapılacağı konusu irdelendi. ABSTRACT COMPUTER CONTROL OF HELIPORT LIGHTING IN THE DISASTER MOMENTS Technological developments are being rapidly experienced today, time and time efficiency are increasingly being understood better, requirement of accessing different points in a short time of people and their sensitivity on this issue is increasing. Using helicopter at transportation, especially the use of health (logistical support in natural disasters) and mainly in the tourism sector in all areas, is becoming common everywhere. Heliports can be built at various places and in different ways according to the intended use and according to the regulations (except some basic regulations) of that country. At the building phase of a heliport following must be considered; helicopter can be landed and taken off easily, heliport can easily be seen from the sky, warning lights of the heliport needs to be distinguished from the lighting used for another pupose such as street lighting. In addition, the direction of the prevailing winds at the place of heliport, natural and unnatural manias close to heliport etc. should be kept in mind. It is determined that the fastest transport way to the region of natural disaster is air transportation. In order to minimize loss of life, interruption of the air transportation to the disaster area must be avoided during the day. After this point heliports must be suitable for night landing and takeoff. As a consequence, heliports must be built and ligthened in accordance with national or international standards. In this context, national and international standards have been reviewed and the lack of heliport lighting in our country has been determined. As a result of this, the way of performing heliport lighting has been examined by highlighting the importance of heliport lighting.