Cabri 3D ile yapılan ders tasarımının öğrencilerin uzamsal görselleme ve başarılarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İsmail Topaloğlu

Danışman: İLYAS YAVUZ

Özet:

Ortaöğretim öğrencilerinin sıklıkla problem yaşadığı konulardan bir tanesi de ortaöğretim geometri müfredatının içersinde 12. Sınıf geometri dersini oluşturan Uzay Geometridir. Ortaöğretim öğrencilerinin iki boyutlu düzlem den üç boyutlu düzleme geçişte geleneksel sınıf ortamında kâğıt, kalem gibi araçlarla öğretimin yapılması öğrencilerin üç boyutlu şekilleri kavrama, anlama, geliştirme ve yorumlamalarına yardımcı olacak nesneler arası ilişkileri görmelerini zorlaşmaktadır. Bu çalışmada dinamik geometri yazılımı Cabri 3D’nin ortaöğretim öğrencilerinin geometri dersi başarılarına etkisini saptamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 2010-2011 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili içersinde seçilen bir ortaöğretim okulunda toplam 40 on ikinci sınıf öğrencisi ile (20 deney, 20 kontrol) deneysel bir çalışma yürütülmüştür. Deney grubundaki öğrencilerle dersler dinamik geometri yazılımı Cabri 3D’nin her bir öğrenci tarafından da aktif olarak kullanılmasına imkan tanıyan bilgisayar laboratuarın da araştırmacı tarafından hazırlanan konulara uygun Cabri 3D ile hazırlanmış çalışma yaprakları ve etkinlikler ile yürütülürken, kontrol grubundaki dersler geleneksel yöntemle işlenmiştir. Dersler 12. Sınıf geometri dersinin müfredatına uyumlu olarak gerçekleştirilmiştir. Bu 40 öğrenci, araştırmacı tarafından hazırlanan Uzay Geometri Yeterlilik Testi ile başarılarının denk olduğu iki gruba ayrılmıştır. Süreç içersinde geometri ders başarılarını mukayese etmek üzere başarı testleri uygulanmış bununla birlikte öğrencilerin uzamsal görselleme becerilerini belirlemek üzere Purdue Uzamsal Görselleme Testi uygulanmıştır. Elde edilen nicel veriler uygun parametrik testleri ile analiz edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin kavramsal öğrenmeleri üzerinde yorum yapılabilmesi için uygulanan yeterlilik testleri nitel olarak analiz edilmiş ve öğrencilerden bazıları ile görüşmeler yapılarak bu veriler desteklenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, uygulama öncesi başarısı denk olan deney ve kontrol grubundaki öğrencilerden , deney grubunda yer alan öğrencilerin uygulanan teste daha başarılı sonuçlar almışlardır. Ayrıca deney grubunda yer alan öğrencilerin üç boyutlu şekillerle Cabri 3D dinamik geometri programı ile çalışma fırsatı verildiğinde uzamsal düşünme yeteneklerinin olumlu yönde etkilendiği ve zihinsel yapılarında oluşturdukları şekilleri resmedebilmeleri ve hareketlendirebilmeleri sayesinde nesneler arasında ilişkileri söylemeleri ve genellemeler yapabilmelerinin akademik benliklerini geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Cabri 3D, Uzay Geometri, Uzamsal Görselleme Yeteneği ABSTRACT One of the subjects which secondary school students often have problems with is Solid Geometry that forms 12 Grade Geometry in secondary school Geometry curriculum. While students’ going by from two dimensional to three dimensional, being taught in traditional class atmosphere by using pencils, papers etc. makes it difficult to understand the relations among objects which will help students comprehend, understand, improve and comment. In this research, it is aimed to examine the effect of using Cabri 3D on geometry lesson’s achievement of secondary school students. According to this aim, an experimental designed research is used and 40 students from 12 Grade (20 test& 20 control) are chosen as sampling. The experimental group students have been taken the course which gives them the opportunity to use Cabri 3D properly in computer laboratory prepared by the researcher while the other group called the control group has been taken the course in traditional way. The courses have been suitable for 12 Grade Geometry Curriculum. These 40 students have been categorized into two groups according to Solid Geometry Efficiency Test prepared by the researcher. To evaluate the geometry lesson achievement, tests have been applied. In addition to this, Purdue Spatial Visuality tests were carried to determine the students’ spatial visuality abilities. The quantative results have been analysed with the suitable parametric tests. Furthermore, the efficiency tests carried for the students to comment on conceptual learning have been analysed and the data has been supported by meeting some of the students. According to the findings of this research, of the experimental and the control group students who have had equal achievement before the application, the experimental group students have had more successful results. In addition, when the experimental group students have given time to study with three dimensional Cabri 3D geometry programme, it has worked well. That is, the students’ spatial abilities have been affected positively; they have been able to explain the relations among the objects by means of describing the shapes in their mind and jazzing up and students’ generalizing has improved their academic ego. Keywords: Cabri 3D, Solid Geometry, Spatial Visuality Ability