Yeşim Ustaoğlu filmlerinin Auteur Kuramı açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Müjde Arslan

Danışman: ZEYNEP ÇETİN ERUS

Özet:

YEŞİM USTAOĞLU FİLMLERİNİN AUTEUR KURAMI AÇISINDAN İNCELENMESİ Bu tezin amacı auteur kuram ışığında Yeşim Ustaoğlu sinemasına bakmaktır. Bu kuramın yönetmen sinemasını incelemede elverişli olduğu bilinci, bu tezin yapılmasını tetiklemiştir. Auteur kuramda esas olan, filmin görsel dili, teknik becerisi ve yönetmenin iç anlamı; filmler arasındaki bağlantı, yönetmenin filmi tıpkı bir kitap yazarı gibi filmi yazdığı görüşüdür. Bu esaslara dayanarak Yeşim Ustaoğlu’nun hayatı, kısa filmleri ve uzun metraj filmlerine bakılmaktadır. Yönetmenin yaşamında odaklandığı sorunların sinemasında karşılık bulduğu, bunun bazen bilerek, göstererek; bazen de bilinçaltına yerleşen kimi gerçeklerin dışavurumuyla yapıldığı görülmektedir. Yönetmenin tüm filmlerinde ölümün varlığı, sorgulanışı; neredeyse tüm filmlerine hâkim olan bir yolculuk hali, ayrıca tüm filmlerine bakıldığında hiçbir filminde ‘baba’nın olmayışı, -filminde hiçbir ana karakter baba değil ya da filmin içinde gözüken bir baba yoktur- aynı şekilde hiçbir karakterin kocasının olmayışı ya da koca olmamaları, hatırlama ve hatırlatma, bellek, kimlikler, eski ve bugünün karşılaştırılması ve yüzleşme öne çıkan konuların başındadır. Anahtar kelimeler: Auteur Kuramı, Fransız Yeni Dalga, Auteur Yönetmen, Yeşim Ustaoğlu, ABSTRACT A REVİEW OF YEŞİM USTAOĞLU FİLMS ON THE AXİS OF AUTEUR THEORY The aim of this dissertation is to analyze the movies of Yeşim Ustaoğlu in the light of Auteur theory. The awareness about this theory’s enablement to evaluate the movies of directors triggered the writing of this dissertation. The essentialities in the Auteur theory are visual language of the movie, technical skill, and the internal purview of the director. The link between the movies is that the director like an author of a book constructs/writes the movie. On the basis of above mentioned points this dissertation examines the life of Yeşim Ustaoğlu, short films, and feature films. The problems that she focuses on in her life correspond to the movies that she has shot. She sometimes does it calculatedly, and sometimes by expressing the realities that are embedded in her subconscious. The existence of the theme of death in her all movies, and its inquiry, the state of voyage seen almost in all her movies, the absence of “father” figure in all her movies –in none of her films the main character is father and no father figure appears in her movies-, and the fact that all the characters are without husbands, remembering and reminding, identities, the comparison of past and today, memory and confrontation are the very prominent subjects. Key words: Auteur theory, The French New Wave, auteur director, Yeşim Ustaoğlu