Okul Öncesi Eğitimde Rehberlik ve Denetim Uygulamalarına İlişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELDA YİĞİT

Danışman: Ahmet Faruk Levent

Özet:

Müfettişler tarafından yapılan rehberlik ve denetleme görevi 24 Mayıs 2014 tarih ve 29009 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Rehberlik ve Denetim Başkanlığı ile Maarif Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği” ile değişmiştir. Bu yönetmelik ile ders denetimi ve okul personelinin denetimi ve rehberliği tamamen okul müdürlerine bırakılmıştır. Bu değişiklik ile öğretmen ve ders denetimi uygulamasında köklü bir değişiklik yapıldığı söylenebilir. Dolayısıyla bu değişiklik eğitime yansımış, eğitimin nitelik ve kalitesine etkileri olmuştur. Bu çalışmanın amacı okul öncesi eğitimde rehberlik ve denetim uygulamalarına ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin incelenmesidir. Nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseninin kullanıldığı bu araştırmada 26 okul yöneticisi ile yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşme yapılan okul yöneticilerine beş demografik soru ile on iki açık uçlu soru sorulmuştur. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler nitel araştırma yöntemleri doğrultusunda kodlanarak temalar altında toplanmış ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre günümüzde okul öncesi eğitim kurumlarında okul müdürleri tarafından sınıflarda yapılan denetim ve rehberlik uygulamaları öğretmene rehber olmak, yol göstermek, öğretmenin eksiklerini tamamlamasına destek olmak amacıyla gerçekleştirilmektedir. Bu doğrultuda okul müdürleri denetim ve rehberlik uygulamalarında rehber, rol model, lider, mentor, iyi bir gözlemci rollerini almaktadırlar. Okul öncesi eğitimde denetim ve rehberlik uygulamaları eğitimde kontrolün sağlanmasında, çocuğun ve öğretmenin gelişiminin sağlanmasında, eğitimde kalitenin artmasında, dıştan yapılan denetime olan ihtiyacın karşılanmasında oldukça önemlidir. Okul yöneticilerinin çoğunluğu mevcut denetim ve rehberlik uygulamalarının öğretmenlerin mesleki gelişimlerine etkisinin olmadığını belirtmiştir. Bununla birlikte okul yöneticileri öğretmenlerin mesleki gelişimlerini sağlamak için öğretmenleri eğitimlere teşvik etmekte, mesleki konularda desteklemekte, öğretmenlerin eğitim ihtiyaçlarını saptamakta ve bilgi paylaşımında bulunmaktadırlar. Günümüz denetim uygulamaları esnasında karşılaşılan sorunlar denetimin öğretmen tarafından anlaşılma şekli, uygulamadaki yasal boşluklar, denetime ilişkin hizmet içi eğitimlerin yetersiz oluşudur. Bu doğrultuda denetim konusunda öğretmenler eğitim almalı, hizmet içi eğitim konularında denetime ağırlık verilmeli, denetimdeki yasal boşluklar giderilmeli ve denetim ve rehberlik uygulamaları için veriler zenginleştirilmelidir. Okul öncesi eğitimde denetimlerin niteliğini artırmaya ilişkin elde edilen bulgulara göre okul müdürleri ve öğretmenler denetimle ilgili eğitim almalı, okul müdürlerinin yetki ve yaptırımları artırılmalı, denetim uygulaması için veri ve ölçme yöntemleri sağlanmalı, okul müdürleri yaklaşımlarında insani değerlere önem vermelidir. -------------------- Guidance and inspection duty which committed by inspectors has shifted with “Regulation of Directorate of Guidance and Inspection with Presidency of Education Inspectors” published by Official Newspaper at 24 May 2014 and number 29009. This regulation allows class inspection and school stuff inspection and guidance responsibility belongs school principal totally. This change may be called revolution on teacher and class inspection. Therefore this change reflects education and effects the education’s quality and qualification. This study aims school administrators’ opinions is examined about guidance and inspection practices on preschool education. This study contains phenomenology of qualitative research and semi-structured interviews with 26 school administrators with face to face. Twelve open cloze and six demographic questions have been asked to school administrators. After the interviews information which we have, coded in the direction of qualitative research and be subjected to content analysis. According to the study findings, administration and supervision practices which implemented by school administrators in classes at preschools support to guide the teacher, lead and overcome the deficiencies. In this direction school administrators act guide, role model, leader, mentor and good observer on administration and supervision practices. Administration and supervision practices at preschool education are important on gain control on education, progress of teacher and student, increase the level of quality of education, need for supervision from external. School administrators think that present administration and supervision practices are not effective the progress of the teachers professional development. Also school administrators ensure the teachers professional development with to encourage the teachers to education, support the professional issues, to identify teachers’ training needs and share the information. Supervision practices are one of the biggest problems of misunderstanding the subject by teachers nowadays. At the same time the main problems are legal loophole, lack of time for the school administrators because of heavy work, inadequate on-the-job training about supervision. In this direction, teachers should be trained on supervision, emphasizing the supervision on-the-job training, eliminating the legal loophole in supervision, enrichment the data guidance and inspection practices and provided proper time and environment. Enhancing the quality of supervision at preschool education depends on school administrators and teachers should be trained on supervision, enhancing the school administrators’ authority and sanctions, providing data and quantification methods on supervision practices, school administrators’ attitudes care the humanitarian values and teachers should be provided inner supervision.