Segmenting Turkish University students according to lifestyle and analyzing their perception, motivation and attitude visual arts


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşe Gülşen Dolunay

Danışman: EMİNE ÇOBANOĞLU

Özet:

Anahtar Kelimeler : Görsel Sanatlar, Sanat Müzesi ve Galerisi, Yaşam Tarzı, Segmentasyon, Algı, Motivasyon, Tutum TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİNİN YAŞAM TARZLARINA GÖRE SEGMENTASYONU VE GÖRSEL SANATLARA OLAN ALGI, MOTİVASYON VE TUTUMLARININ ANALİZİ 2006 yılında Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yapılan bir çalışma, müze ve sanat galerilerini ziyaret etmenin Türkiye’de en az katılımı olan kültürel aktivite olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmanın amacı Türk üniversite öğrencilerini yaşam tarzlarına göre segmentlere ayırmak ve her bir segmentin görsel sanatlara karşı algı, motivasyon ve tutumlarının analizini yapmaktır. Çalışmada önlisans, lisans, yüksek lisans ve doktora programlarında eğitim almakta olan öğrencilerin seçilmesinin nedeni, yurtdışında yapılan çalışmalarda bireyin eğitim seviyesiyle görsel sanatlara katılımı arasında doğru ilişki bulunmasından kaynaklanmaktadır. Çalışma öncesinde literatürde sanat pazarlamasının gelişimi ve sanat pazarlaması içerisinde pazarlama karması incelenmiş ayrıca sanat müşterisinin karakteristik özellikleri ve sanat tüketimini etkileyen faktörlerle ilgili ön araştırma yapılmıştır. Elde edilen verilerle, birincil veri toplamak için anket çalışması yapılmıştır. Birincil veriler doğrultusunda üniversite öğrencileri yaşam tarzlarına göre segmentlere ayrılmış ve her bir kümenin analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlari son bölümde tartışılmış ve sanat müzeleri ve galerilerine tavsiyeler verilmiştir. Keywords : Visual Arts, Art Museums and Galleries, Lifestyle, Segmentation, Perception, Motivation, Attitude ABSTRACT SEGMENTING TURKISH UNIVERSITY STUDENTS ACCORDING TO LIFESTYLE AND ANALYZING THEIR PERCEPTION, MOTIVATION AND ATTIUDE TOWARDS VISUAL ARTS The purpose of this study is to segment Turkish university students according to their lifestyles and analyze each segment’s perception, motivation and attitude towards visual arts. According to the survey made by Turkish Statistical Institute in 2006, museum and art gallery visits are the least participated culturial activities in Turkey. Furthermore, several studies conducted abroad showed that higher education level usually leads to higher participation rate to visual arts. Therefore, associate’s degree, undergraduate, graduate and PhD students are choses as the population in this study. Before designing the study, development of arts marketing and marketing mix are analyzed in addition to the characteristics of art customer and factors influencing art consumption. Based on secondary data, a questionnaire is prepared to obtain primary data. Accordingly, university students are segmented according to their lifestyle and each cluster is analyzed. In the last section, findings of the research are interpreted and discussed to offer strategies for art museums and galleries.