Üsküdar bölgesinde görev yapan öğretmenlerin mizah tarzları ve dini başaçıkma tarzları arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülşen Özgen

Danışman: ALİ ULVİ MEHMEDOĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı İstanbul ili Üsküdar ilçesi resmi anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan öğretmenlerin mizah tarzları ile dini başaçıkma tarzları arasındaki ilişkinin nasıl olduğunu incelemektir. Bu çerçevede ayrıca çeşitli sosyo-demografik değişkenlerin (cinsiyet, yaş, kıdem gibi) bu değişkenlerle bağıntısı ortaya konmuştur. Öğretmenler arasından tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen örneklem grubunun 85’i erkek (%42,3), 116’sı kadın (%57,7) olmak üzere toplam 201 öğretmenden oluşmuştur. Katılımcıların mizah tarzlarını değerlendirmek için Martin ve arkadaşları tarafından geliştirilen ve Yerlikaya tarafından 2007 yılında Türkçe’ye uyarlanan Mizah Tarzları Ölçeği (Humor Styles Questionnaire), dini başaçıkma tarzlarını belirlemek için ise Pargament ve arkadaşları tarafından geliştirilen Ekşi tarafından 2001 yılında Türkçe’ye uyarlanan Dini Başaçıkma Tarzları Ölçeği (Religious Coping Styles Scale) uygulanmıştır. Mizah Tarzları Ölçeği Katılımcı Mizah, Kendini Geliştirici Mizah, Saldırgan Mizah ve Kendini Yıkıcı Mizah olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Dini Başaçıkma Tarzları Ölçeği ise Olumlu Dini Başaçıkma ve Olumsuz Dini Başaçıkma olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır. Bulgulara demografik değişkenler açısından baktığımızda öğretmenlerin %53,7’sinin 36 yaş ve üstü olduğu ve %51’nin mesleki kıdemlerinin ise 11 yıl ve üstü olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların %12,4’ü okullarında idareci olarak görev yapmaktadır. Grubun yaş ortalaması 36,3’tür. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, öğretmenlerin mizah tarzları ile dini başaçıkma tarzları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Öğretmenlerin Olumlu Dini Başaçıkma puanları ile Saldırgan Mizah puanları arasındaki ilişki negatif yönde anlamlı bulunmuştur Öğretmenlerin Olumsuz Dini Başaçıkma puanları ile Saldırgan Mizah puanları ve Kendini Yıkıcı Mizah puanları arasındaki ilişki pozitif yönde anlamlı bulunmuştur. Çalışma, bulguları ilgili literatür ışığı altında tartışmış ve önerilerle son bulmuştur. Anahtar Kelimeler: Dini Başaçıkma, Mizah.