2015 seçimlerinde siyasal liderlerin ınstagram’da siyasal söylemlerinin analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muhammed Hamdi Ekinci

Danışman: EMEL POYRAZ

Özet:

İletişim teknolojilerindeki hızlı gelişim ile birlikte ortaya çıkan sosyal medya ortamları; zaman ve mekân sınırlaması olmadan yüzlerce insana kolayca erişim sağlaması, iki yönlü ve etkileşimli bir iletişim ortamı kazandırması gibi iletişimi arttırmak adına sayısız fırsatlar sunmaktadır. Ekonomiden kültüre, sanattan sosyal hayata kadar birçok alanda etkin olan sosyal medya, siyasal iletişim alanında da etkisini göstermektedir. Siyasi partilerin veya liderlerin; kitleleri bilgilendirmek, etkilemek, kitlelerle daha hızlı etkileşime girebilmek, imaj ve itibar çalışmaları doğrultusunda seçim kampanyalarını yürütebilmek adına sosyal medya uygulamalarını kullandığı görülmektedir. Her geçen gün kullanıcı sayısı artan ve popülerleşen sosyal medya uygulamalarından biri olan Instagram, fotoğraf veya video kaydedebilme, tüm bu kayıtları hazır yazılımlar ile manipüle edebilme gibi özelliğiyle hedef kitlelerini etkileme; ortaya çıkan çalışmaları çeşitli sosyal medya platformlarında paylaşabilme ve hashtag kullanabilme imkanı ile de daha fazla kişiye ulaşabilme fırsatı sağlamaktadır. Instagramın tüm bu özelliklere sahip olması siyasi partiler ve liderleri tarafından kullanımını arttırmıştır. Bu çalışmada, 2015 Türkiye Genel Seçimleri’nde Siyasi parti liderlerinin sosyal medya uygulaması olan Instagram’ı nasıl ve ne amaçla kullandıkları paylaşımlarının içeriğinin neler olduğu, kimlerle etkileşim içinde oldukları, seçmeni nasıl ikna etiklerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu bağlamda Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) lideri Ahmet Davutoğlu, Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) lideri Kemal Kılıçdaroğlu, Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) II lideri Devlet Bahçeli ve Halkların Demokratik Partisi (HDP) lideri Selahattin Demirtaş’ın resmi Instagram sayfaları siyasal iletişim kapsamında içerik analizi yönteminden yararlanılarak incelenmiştir. -------------------- Social media environments which have emerged together with the rapid development in communication technologies offer numerous opportunities to enhance communication, such as providing easy access to hundreds of people without time and space limitation and bringing a bilateral and an interactive communication medium. Social media which is effective in many areas from economy to culture, from art to social life is also effective in the area of political communication. It is seen that political parties or leaders use social media applications for the purpose of informing and influencing the masses, interacting with them more rapidly and conducting election campaigns in line with image and reputation works. Being one of the social media applications with an ever increasing number of users and popularity; Instagram affects target audiences with features such as recording photos or videos, manipulating all these records with present softwares and reaches more people with opportunities of sharing the works at various social media platforms and using hashtags. All these features of Instagram increase its use by political parties and leaders. In this study, it is aimed to determine how and for what purpose the political party leaders used Instagram, which is a social media application, in the 2015 Turkey General Elections, as well as the content of their sharings, whom they interacted with and how they convinced the IV voters. In this context, the official Instagram pages of Ahmet Davutoğlu, the leader of Justice and Development Party (JDP), Kemal Kılıçdaroplu, the leader of Republican People's Party (RPP), Devlet Bahçeli, the leader of Nationalist Movement Party (NMP) and Selahattin Demirtaş, the leader of People’s Democratic Party (PDP) were examined using content analysis method within the scope of political communication.