Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Avrupa Araştırmaları Enstitüsü, Avrupa Birliği Siyaseti ve Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı (İngilizce), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÜLŞAH KONUK
Danışman: Armağan Emre Çakır
Özet:
Çocuk hakları çalışmaları, İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra hız kazanmış ve başta Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi olmak üzere uluslararası anlaşmalarla desteklenmiştir. Avrupa Birliği de bugün çocuk haklarını desteklemekte ve politikalarında çocuklara ilişkin düzenlemelere yer vermektedir. Türkiye hem Birleşmiş Milletler üyesi hem de Avrupa Birliğine aday ülke olarak çocuk haklarına ilişkin düzenlemeleri takip etmektedir. Türkiye'de birçok konuda olduğu gibi çocuk haklarında da Avrupalılaşma düşüncesi etkindir. Avrupalılaşmaya ilişkin çalışmaların büyük ölçüde AB'ye indirgendiği ve AB öncesindeki tarihsel sürecin ihmal edildiği görülmektedir. Bu çalışmada öncelikle Avrupalılaşma ve AB-leşme ayrımı yapılarak, çocukluğun, çocuk haklarının ve çocuk suçluluğunun tanımına yer verilmiş, AB'de çocuk hakları ve çocuk suçluluğu ile Türkiye'de çocuk haklarının gelişimi ve suça sürüklenen çocukların durumu, Avrupalılaşma ve AB-leşme çerçevesinde ele alınmıştır.