Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVDİ DENKTAŞ
Danışman: Ayşe Oya Erkut
Özet:
Bu araştırmanın amacı; beden eğitimi öğretmen adaylarının başarı hedef
yönelimlerinin güdülenme ve öğrenme strataejilerini belirlemedeki rolünün
incelenmesi ve beden eğitimi öğretmen adaylarının başarı hedef yönelimlerinin,
güdülenme ve öğrenme stratejilerinin cinsyete göre değişip değişmediğini
araştırmaktır.
Çalışmanın örneklemini Marmara bölgesinde bulunan farklı 5 devlet 1 özel
üniversitenin 4.sınıf beden eğitimi öğretmen adaylarından uygun örnekleme
yöntemi ile seçilmiş 76 kadın (%39.8); 115 erkek (%60.2) toplam 191 beden eğitimi öğretmen adayı oluşturmuştur.
Katılımcılara Başarı Hedef Yönelimleri Ölçeği, Güdülenme ve Öğrenme
Stratejileri Ölçeği ve Kişisel Bilgi
Formu uygulanmıştır.
Katılımcıların cinsiyet değişkenine göre başarı hedef yönelimleri,
güdülenme ve öğrenme stratejilerinde fark olup olmadığını belirlemek amacıyla
bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır. Beden eğitimi öğretmen adaylarının
başarı hedef yönelimlerinin güdülenme ve öğrenme stratejileri yordayıcısı olup
olmadığının belirlenmesi için ise hiyerarşik regresyon analizi yapılmıştır.
Yapılan analizlerde beden eğitimi öğretmen adaylarının cinsiyet
değişkenine göre başarı hedef yönelimleri öğrenme-yaklaşma alt boyutu, güdülenme
stratejileri sınav kaygısı ve öğrenme stratejileri akran işbirliği yönetimi alt
boyutlarında kadın ve erkek beden eğitimi öğretmen adayları arasında anlamlı
bir fark bulunmuştur (p<0.05). Yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonuçları
başarı hedef yönelimlerinin öğrenme-yaklaşma alt boyutunun, güdülenme stratejileri
içsel hedef, görev değeri, öz yeterlilik algısı, öğrenme kontrol inancı ve sınav
kaygısı alt boyutlarında, performans-yaklaşma alt boyutunun, güdülenme stratejileri
dışsal hedef alt boyutunda,
öğrenme-kaçınma ve performans-kaçınma alt boyutlarının ise güdülenme stratejileri
sınav kaygısı alt boyutunda belirleyici olduğu bulunmuştur (p<0.05). Ayrıca
başarı hedef yönelimi öğrenme-yaklaşma alt boyutunun, öğrenme stratejileri
yineleme, açımlama, düzenleme, eleştirel düşünme, zaman ve çalışma, metabilişsel,
emek yönetimi ve yardım isteme alt
boyutlarında, Performans-yaklaşma alt boyutunun ise öğrenme stratejilerinin metabilişsel
stratejiler boyutunda belirleyici olduğu bulunmuştur (p<0.05).
Araştarma sonucunda, erkek beden eğitimi öğretmen adaylarının, kadın
beden eğitimi öğretmen adaylarından her hangi bir dersi çalışma, anlama, öğrenme
ve başarmaya daha çok odaklandıkları, daha yüksek sınav kaygısı yaşadıkları ve işbirliği içinde
öğrenmeyi önemsedikleri çalışmamın analizleri sonucuna dayalı olarak söylenebilir.
Ayrıca beden eğitimi öğretmen
adaylarının güdülenmesinde ve öğrenme stratejileri belirlemsinde başarı hedef
yönelimlerinin rolü olduğu güdülenme ve öğrenme stratejilerini yordadığı ve bu
değişkenler ile güdülenme ve öğrenme stratejileri alt boyutları arasında
negatif yönde anlamlı ilişki olduğu ulaşılan sonuçlarda görülmektedir.
Anahtara Kelimeler: Başarı hedefi, güdülenme, öğrenme stratejileri.