PROBLEME DAYALI ÖĞRETİMİN FARKLI ÖĞRENME STİLLERİ VE ZEKÂ ALANLARINA SAHİP ÖĞRENCİLERİN ASİTLER VE BAZLAR KONUSUNU ÖĞRENMELERİ ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA KUMBASAR

Danışman: Filiz Kabapınar

Özet:

Bireylerin birbirinden farklı algılama, olaylara farklı yaklaşma, farklı problem çözme tarzları ve öğrenme stilleri vardır. Bireysel özelliklerdeki farklılıklar farklı öğretim yöntemlerini gerektirmektedir. Bu çalışmada probleme dayalı öğretime göre tasarlanmış etkinliklerin farklı zekâ alanına ve öğrenme stillerine sahip olan öğrencilerin öğrenmeleri üzerine olan etkisini belirlemek hedeflenmiştir. Bu çerçevede çalışmanın amacı 10.sınıf Kimya dersi öğretim programında yer alan “Asitler ve Bazlar” ünitesi ile ilgili probleme dayalı öğretim tasarlamak ve farklı zekâ alanlarına ve öğrenme stillerine sahip öğrencilerin öğrenmeleri üzerine etkisini belirlemektir. Nicel araştırma geleneği temelinde zayıf deneysel desen olarak tasarlanan bu çalışma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul’da bulunan bir devlet lisesinde okumakta olan 10.sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin çoklu zekâ alanları Çoklu Zekâ Envanteri, öğrenme stilleri ise Grasha Öğrenme Stilleri Envanteri ile belirlenmiştir. Öğrencilere öğretim öncesinde Bilimsel Süreç Becerileri ve Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi uygulanmıştır. Etkinlikler uygulanmadan önce öğrencilerin asitler ve bazlar ile ilgili anlamalarını ölçmek için kavramsal sorulardan (n= 9) oluşan bir anket uygulanmıştır. Aynı anket öğretim sonunda bir kez daha uygulanmıştır. Probleme dayalı öğrenme denilince akla ilk olarak örnek olay gelse de bu çalışmada tahmin gözlem ve açıklama stratejisi temelinde yürüyen bir deney, konu ile ilgili tasarlanmış bir oyun ve içeriğe göre düzenlenmiş süreç aşamalı resim gibi farklı tekniklerden yararlanılmıştır. Böylece çalışmamızda probleme dayalı öğrenme yaklaşımının farklı öğretim yöntemleri ile genişletilmesi amaçlanmıştır. Öğretimin öğrencilerin öğrenme sürecine olan katkıları incelenmiş ve öğrenme süreci öğrencilerin bireysel farklılıkları temelinde analiz edilmiştir. Ölçeklerden elde edilen verilerin analizinde nicel veri analiz yöntemleri (betimsel analizler ve SPSS) kullanılırken açık uçlu kavramsal soruların analizinde nitel veri analiz yöntemlerinden (içerik analizi) yararlanılmıştır. v Araştırmanın bulguları öğrencilerin öğretim öncesi ve sonrası asit-baz kavram testinden almış oldukları puanlar arasında fark olduğunu ortaya koymuştur. Bu farkın öğretim sonrası kavram testi puanı lehine olduğu saptanmıştır. Probleme dayalı öğretim öğrencilerin bilgi edinmelerini ve doğru bilgiye ulaşmalarını sağlamıştır. Yine probleme dayalı öğretim öğrencilerin öğretim öncesinde var olduğu belirlenen kavram yanılgılarını gidermede de etkili olmuştur. Öğretim ayrıca öğrencilerin bireysel farklılıkları arasında yer alabilecek mantıksal düşünme yeteneklerinin gelişimini de sağlamıştır. Çalışma grubunda bağımlı öğrenme stiline sahip öğrencilerin daha yüksek oranda bağımsız öğrenme stiline sahip öğrencilerin ise daha düşük sayıda olduğu saptanmıştır. Çoklu Zekâ Envanterine göre öğrencilerin çoğunluğunun gelişmiş zekâ alanının kişilerarası zekâ olduğu tespit edilmiştir. Bütün öğrenciler yapılan etkinliklerde aynı düzeyde başarı göstermemiştir. Farklı etkinliklerde farklı özellikteki öğrenciler öne çıkmıştır. Bu farklılık öğrencilerin öğrenme stilleri ve zekâ alanlarıyla paralellik göstermiştir. Araştırma bulgularına göre, probleme dayalı öğrenme temelinde tasarlanmış oyun, süreç aşamalı resim, tahmin gözlem ve açıklama yöntemi öğrencilerin asit ve bazlar konusunu öğrenmelerinde ve mantıksal düşünme yeteneklerinde artış sağlamıştır. -------------------- Individuals have different perception, approach to events, problem solving styles and learning styles. Differences in individual characteristics require different teaching methods. In this study, it is aimed to determine the effect of the activities designed according to problem-based teaching on the learning of students with different intelligence and learning styles. Thereby, the aim of the study is to design problem-based teaching intervention about “Acids and Bases” appear on 10th grade Chemistry course and to determine the impact on the learning of students with different intelligence areas and learning styles. Based on the quantitative research tradition, this study was designed quasi experimental research design and was conducted with 10th grade students attending public high school in Istanbul in 2017-2018 academic year. The students' multiple intelligence areas were determined by the Multiple Intelligence Inventory and their learning styles were determined by Grasha Learning Styles Inventory. Scientific Process Skills and Logical Thinking Ability Test were also applied to the students before teaching. A questionnaire consisting of conceptual questions (n = 9) was used to measure students' understanding of acids and bases prior to the teaching intervention. The same questionnaire was distributed once more at the end of the instruction. In this study, different techniques were benefitted in designing the problem based learning activities such as an experiment based on prediction observation and explanation strategy, educational game and multi-frame illustration. Thus, it was aimed to extend the problem-based learning approach with different teaching methods. The contribution of teaching to students' learning was examined and the learning process was analyzed on the basis of individual differences of students. While quantitative data analysis methods (descriptive analysis and SPSS) were used in the analysis of the data obtained from the scales, qualitative data analysis vii methods (content analysis) were used in the analysis of open-ended conceptual questions appear on the questionnaire. The findings of the study revealed that there was a difference between the scores obtained from the acid-base concept questionnaire before and after teaching intervention. This difference was found to be in favor of post-teaching concept test score. Problem-based instruction has enabled students to conceptualize acids and bases. It was also effective in diminishing students’ preinstructional misconceptions. Additionally, teaching intervention helped students to develop their logical thinking skills. In the study group, it was determined that the students with dependent learning style had a higher percentage and the students with independent learning style were lower. According to the Multiple Intelligence Inventory, the predominant intelligence area was determined as interpersonal intelligence. Not all students showed the same level of success. In different activities, students with different characteristics came to the fore. This difference was in line with students' learning styles and multiple intelligences. According to the findings of the study, educational game, multi-frame illustration and prediction observation and explanation method designed on the basis of problem-based learning increased students' understanding about acids and bases and developed students’ logical thinking skills.