Rehber öğretmenlerin bulundukları kariyer evrelerine göre okul yönetimini algılayışlarının niteliksel olarak incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVİNÇ GAYIK ASYALI

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı, resmi ilk ve orta öğretim kurumlarında görev yapan rehber öğretmenlerin okul yöneticilerini algılayışlarının, bulundukları kariyer evresine göre ne şekilde değiştiğinin niteliksel olarak incelenmesidir. Araştırmaya kaynaklık eden veriler yüz yüze görüşme yöntemiyle ve yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Görüşme formu oluşturulurken pilot uygulama yapılmış, uzman görüşü alınmış ve bu işlemler sonucunda forma son hali verilmiştir. Araştırma kapsamında toplam otuz bir rehber öğretmen ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşme yapılan rehber öğretmenler, içinde bulundukları kariyer evrelerine göre sınıflandırılmışlardır. Bu sınıflandırma Bakioğlu’nun (1996) tanımlamış olduğu öğretmenlerin kariyer evrelerine göre yapılmıştır. Yapılan sınıflandırmaya göre, görüşme yapılan rehber öğretmenlerin yedi tanesi kariyere giriş, dokuz tanesi durulma, yedi tanesi deneycilik, altı tanesi uzmanlık ve iki tanesi ise sakinlik evresinde bulunmaktadır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler, niteliksel araştırma yöntemleri doğrultusunda oluşturulan beş ana başlık altında incelenmiş ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; kariyere giriş evresinden sakinlik evresine kadar olan süreç içerisinde rehber öğretmenlerin yöneticilerini algılayışlarında, bulundukları evrelere özgü farklılaşmalar olduğu ortaya çıkmıştır. Rehber öğretmenler; kariyerleri boyunca, içinde bulundukları kariyer evresine göre çalıştıkları yöneticilerin liderlik ve iletişim becerilerini, profesyonel gelişimlerine olan katkılarını, rehberlik hizmetlerine ilişkin bilgi ve yaklaşımlarını farklı şekillerde algılamaktadırlar. Araştırma, ilk ve orta öğretim kurumlarında görev yapan rehber öğretmenlerin, içinde bulundukları kariyer evrelerine göre yöneticilerini nasıl algıladıklarına ilişkin bulguları ortaya koyarak konuya ışık tutmuştur. Bu araştırmada ortaya konan bulguların tek tek ve daha derin incelenerek, başka araştırmaların konusu yapılmasında yarar görülmektedir. SUMMARY The purpuse of the study is to investigate qualitatively; how school counselors’, who are working in the primary and secondary schools, perceptions of their principles vary with respect to their existing career phases. The main data of the study was collected with face to face interview according to semi-constructed interview form. While the form was developed, the pilot study was undertaken and the experts opinions was collected. After that procedures, the development of the form was completed. The interviews are experienced with thirty-one school councelors. The school counselors, which were interviewed, were classified with respect to their career phases. The classification was done according to definiton of teachers’ career phases defined by Bakioğlu in 1996. There were seven counselors from first phase, nine from second phase, seven form third phase, six form fourth phase and two from fifth phase. The data, collected from the interviews, were qualitatively studied and the content analysis was done with respect to five main titles which arised from the transcription of the qualitative data. At the end of the content analysis; it was found that, from the continuum of initiation phase to last phase, the perceptions of the school counselors to their principals varied according to their existing career phases. School counselors, perceive their principals’ leadership and communication skills, contribution to their professional development, information and approach to guidence and councelling in the schools differently with respect to their existing career phases. The findings of this study were defined how school counselors perceive their principals according to their existing career phases. The findings of this study should be investigated one by one and deeply. Thus every finding could be a topic for further studies.