Fonksiyon öğretiminde tablo kullanımı ve öğrenmeye etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yavuz Sidal

Danışman: İLYAS YAVUZ

Özet:

FONKSİYON ÖĞRETİMİNDE TABLO KULLANIMI VE ÖĞRENMEYE ETKİSİ Bu çalışmada, fonksiyon öğretiminde tablo kullanımı ve bunun öğrenmeye etkisi didaktiksel durum teorisi ve çoklu temsiller üzerinden ele alınmıştır. Öğrencilerin daha önce pek karşılaşmadıkları problem durumlarına verdikleri cevaplar analiz edilmiş, bu cevaplar üzerinden tablo yorumlama becerisi ile ilgili çeşitli çıkarımlarda bulunulmuştur. Bu çalışma, matematik eğitimcilerine farklı bir öğretim ortamı sunması düşüncesiyle yapılmıştır. Çalışma bir grubun derinlemesine incelenmesinden dolayı özel durum çalışması niteliği taşımaktadır. Çalışma grubunu 2009–2010 eğitim-öğretim yılında Bursa’da bir devlet lisesinde eğitim gören 9. Sınıf 26, 12. Sınıf 24 öğrenci oluşmaktadır. Öncelikle öğrencilerin tablo okuma becerilerini anlamaya yönelik soru kağıdı uygulanmıştır. Bu soru kağıdına verilen cevaplar alt kategorilere ayrılmıştır Daha sonra farklı kategorilerden öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bu sayede öğrencilerin açıklamalarını daha iyi anlama imkânı sağlanmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre öğrencilerin tablo okuma becerilerinin yeteri kadar iyi olmadıklarını göstermiştir. Öğrenciler tablo değerlerini grafik üzerinde nokta olarak işaretleyebiliyor iken, daha önce karşılaşmadıkları farklı soru tiplerini çözmekte zorlanmışlardır. Verilen tablo değerlerini doğrusal olarak birleştirmek en çok karşılaşılan durum olmuştur. Bununla birlikte 12. Sınıflar ve 9. Sınıflar arasında grafik çizimi esnasında farklılıklara rastlanmıştır. Özellikle öğrencilerin tablo-grafik geçişlerinde problemleri olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçlarına bakarak, öğrencilerin kavramsal öğrenmelerini artırabilmek için orta öğretim matematik öğretim programında fonksiyonların temsiller arası dönüşüm etkinliklerine ağırlık verilmesi önerilebilir. Ayrıca açık-uçlu ve günlük hayatla ilişkili sorularla öğrencilerin farklı durumlara hazırlanması faydalı olacaktır. ANAHTAR SÖZCÜKLER: Değerler Tablosu, Değişkenler Tablosu, Fonksiyon Kavramı, Didaktik Antlaşması, Çoklu Temsiller. ABSTRACT THE USAGE TABLES IN EDUCATION OF FUNCTIONS AND ITS EFFECTS ON LEARNING In this research, students’ knowledge about table interpretting skills are considered. The answers given by the students to the questions which they had never seen before, that’s why they do not comply with didactic contracts, are analyzed, then various estimations are formed about knowledge of function graphs and interpretting skills by these answers. Since the group is researched deeply, the research is a case study. The groups consist of 26 9th grade and 24 12th grade students from a state schools in Bursa. First of all, a questionnaire is applied in order to understand their interpretations of tables. The answers given to the questionnaires are seperated into subcategories. Then some students from different subcategories have semi-structured interview. The aim is to get their thought about their answers and to explore their mental thought structures in this process. According to the results, students are not good enough at interpretting tables. While student were signing the point values correctly which are given in the tables; it was difficult for them to answer problems in the type that they had never seen before. Mostly students integrated given values lineerly. In addition while drawing graphics, some differences were seen between 9th grades and 12th grades. Especially it is seen that the students had some problems with table-grafic relations. As a result of this research, it is necessary to pay much attention to activities of transformation between function representations. In addition it is seen as good if the students are faced off open-ended and daily problems. KEY WORDS: Table of Values, Table of Variables, Function Concept, Didactic Contract, Multiple Representations