Öğrenme halkası yöntemi’nin fen bilgisi dersi “maddelerin sınıflandırılması ve dönüşümleri” konusunun öğretilmesinde başarıya etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hatice Ünal

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

Bu çalışmanın birinci amacı, geleneksel yönteme göre öğrenme halkası modelinin kullanımının, 7. sınıf öğrencilerinin Fen Bilgisi dersi başarılarına etkisini araştırmaktır. Çalışmanın ikinci amacı, öğrencilerin, Fen Bilgisi dersi başarıları bağımlı değişken; mantıksal düşünme yetenekleri, Fen Bilgisi dersine yönelik ön tutumları ve ön bilgileri bağımsız değişkenler olmak üzere, aralarındaki ilişkiyi analiz etmektir. Araştırmanın örneklemini, 2001-2002 öğretim yılında İstanbul İli, Pendik İlçesi, Mahir İz İlköğretim okulunun 7. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Çalışmaya toplam 87 öğrenci katılmıştır. Öğrenciler rasgele iki gruba bölünmüş, bir grupta öğrenme halkası modeli ile, diğer grupta ise geleneksel yöntemle ders işlenmiştir. Veri toplamak için üç ölçüm aracı kullanılmıştır: (1) Bilimsel Başarı Testi, (2) Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi ve (3) Kimya Tutum Ölçeği. Bilimsel Başarı Testi, bu çalışmada veri toplamak için, araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Elde edilen veriler t-testi ve regrasyon analizi olmak üzere farklı istatistiksel metotlar kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar, öğrenme halkası modelinin, geleneksel yönteme göre, Fen Bilgisi dersi başarısında ve Fen Bilgisi dersine yönelik tutumlarında daha etkili olduğunu göstermiştir. Bağımsız değişkenlerin (öğretim yöntemi, mantıksal düşünme yeteneği ve Fen Bilgisi dersine yönelik tutumlar) her biri, Fen Bilgisi dersi başarılarına anlamlı katkı sağlamıştır. Benzer şekilde bu üç bağımsız değişken; hatırlama testi başarısında da anlamlı varyasyonlara neden olmuştur. Bu çalışmanın sonuçlarının ve geliştirilen araçların ilgili alanlarda yapılacak olan çalışmalara yardımcı olması beklenmektedir. The purpose of this study is to investigate the effect of Learning Cycle Model with respect to Traditional Method on 7th grade students'achievement in science cource. The second purpose of this study is to analyze the relationship among the independent variables of the degree of logical thinking, background in science and previous attitude toward science and the dependent variables of the science achievement. The samples of the treatment was 7th grade students of Mahir Iz Primary School in İstanbul during 2001-2002 academic year. 87 students were involved in the study. The students were divided into two groups so that one of them was taught with the Learning Cycle Model and the other one with the Traditional Method randomly. Three instruments were utilized for the data collection: (1) Science Achievement Test, (2) Logical Thinking Ability Test and (3) Chemistry Attitude Scale. Academic Achievement Test used to collect data was developed by researcher for this study. Data were analized by using different statistical methods. Namely, students t-test for two independent samples, regration analyses. The results of the present study indicated that Learning Cycle Model produced significantly greater achievement in science than Traditional Method. Also, Learning Cycle Model produced significantly greater attitude toward science than the other method. Each of three indepent variables (treatment, attitude toward science and logical thinking ability) as well as their combination made a significant contribution to the variation in the science achievement. Similarly, each of the three indepent variables (treatment, attitude toward science and logical thinking ability) and their combination made a significant contribution to the variation in the delayed post test achievement. Results of this study and the instruments developed are expected to help the future studies in related fields.