Belgesel sinemada etnografik yaklaşımlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİLGEN İNCE

Danışman: SERPİL KIREL

Özet:

Bu çalışmada etnografik belgesel film yapımında önemli yere sahip olan kültürel antropoloji kavramlarına dikkat çekilmiş, bu kavramların ışığında etnografik belgesel sinemanın önemli isimlerinden olan Fransız Antropolog-Yönetmen Jean Rouch’un kuramsallaştırdığı yöntemlerin belgesel filmin biçimsel ve içeriksel yapısını nasıl etkilediği sorgulanarak, belgeselde konu edilen kültürlerdeki değişim dinamiklerinin ve “öteki” kavramının incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem olarak kültür, etnografi, kültürel kimlik, öteki gibi kavramlar açıklanarak, incelenecek olan “Jaguar” filmi ile kavramlar arasında bağ kurulmaya çalışılmıştır. Bunun ardından, etnografik araştırma yöntemleri ve etnografik belgesel film arasındaki ilişki üzerinde durularak, Jean Rouch’un kuramsallaştırdığı sinema pratikleri örnekler üzerinden irdelenmiştir. Jean Rouch’un sinema anlayışını ortaya koyan “Etnokurmaca” türünün temsil filmi kabul edilen “Jaguar”; kültürel ve sinemasal kavramlar üzerinden açıklanarak, etnografik belgesel film yapım süreci değerlendirilmeye çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Kültür, Etnografi, Kültürel Kimlik, Öteki, Etnografik Belgesel Film, Etnokurmaca, Sinetrans, Doğaçlama. ABSTRACT In this study, concepts of cultural anthropology which are essential in documentary filmmaking are emphasized. Structural and contexual effects of the methods to documentary instutionalized by one of the most important ethnography documentarists; the French anthropologist- film director Jean Rouch are questioned. In addition to this, it’s aimed to investigate cultural change dynamics and the term called “the other” within the notion of documentary. As a method, concepts such as culture, ethnography, cultural identity the other are analyzed. It’s also aimed to connect these concepts with the film called “Jaguar” by Jean Rouch. Henceforth, the relationship between ethnographic research methods and ethnographic documentary are emphahized and the cinematic experiences instutionalized are analyzed according to the chosen example of films. “Jaguar” accepted to be the representative film of the notion,“ethnofiction” are analyzed with cultural and cinematografic concepts therefore the process of ethnographic documentary filmmaking is considered. Keywords: Culture, Ethnography, Cultural Identity, Other, Ethnographic Documentary Film, Ethnofiction, Cinetrance, İmprovisation.