Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mekatronik Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURAK FINDIK
Danışman: Koray Erhan
Özet:
Dünya’da her
geçen gün karbon emisyonu artmaktadır. Fosil yakıt kullanan içten yanmalı
motora sahip araçlar karbon emisyonu artışında etkili olmaktadır. Emisyondaki
bu artış küresel ısınma gibi doğayı tehdit eden olumsuz durumlara yol
açmaktadır. Bu sebeple Dünya genelinde içten yanmalı araçlara karşı çeşitli
kısıtlamalar getirilmesi planlanmaktadır. Elektrikli araçlarda karbon emisyonu
bulunmamaktadır. Bu sayede ulaşım sektörünün karbon emisyonundaki payının
azaltılması ve hava kalitesinin iyileşmesi beklenmektedir. Ayrıca elektrikli
araçların çok daha sessiz çalışması şehirlerdeki gürültü kirliliğinin
azaltılmasında büyük bir rol oynamaktadır. Çöp kamyonu gibi özel sürüş
çevrimlerine sahip ağır vasıtalar çok yüksek emisyona ve yakıt sarfiyatına
sahiptir. İçten yanmalı motora sahip çöp kamyonu sürüş çevrimi incelediğinde
motorun en verimsiz bölgede çalıştığı görülmektedir. Çöp kamyonları yapılan
araştırmalarda kullanıldığı şehre göre de değişmekle beraber yaklaşık 5 km/h
ila 20 km/h arasında ortalama hıza sahiptir. Bu da motor veriminin %5 ile %15
arasında olduğu bölgede çalışması demektir. Ancak elektrikli motorlarda verim
içten yanmalı motorlara göre çok daha yüksektir. Elektrikli araçlar durduğu
esnada enerji tüketmemektedir. Böylelikle sık dur kalk yapan, rölantide çalışma
süresi uzun ve düşük hızlarda kullanılan çöp kamyonu gibi özel sürüş çevrime
sahip araçların elektrifikasyonu ile enerji verimliliği ciddi oranda artış
sağlamaktadır. Bu tez çalışması kapsamında yapılan hesaplamalar sonucunda çöp
kamyonu sürüş çevrimi sırasında içten yanmalı araç elektrikli araca göre yaklaşık
3,5 kat daha fazla enerji tüketmektedir. Ayrıca bu tez kapsamında otomotivde
geleneksel olarak kullanılan lityum iyon batarya kimyası yerine sodyum iyon
batarya kimyası tercih edilmiştir. Lityum iyon ve sodyum iyon bataryalar
karşılaştırıldığında sodyum iyon bataryanın çeşitli avantajları ve
dezavantajları bulunmaktadır. Maliyet, sürdürebilirlik, güvenlik gibi
parametreler dikkate alındığında sodyum iyon bataryalar ön plana çıkmaktadır.
Ancak günümüzde sodyum iyon bataryaların daha düşük enerji yoğunluğuna sahip
olması, lityum iyon bataryalara kıyasla nispeten daha yeni bir teknolojiye
sahip olması, üzerinde daha fazla çalışma gerektirmesi ve ticari olarak yaygın
olmaması lityum bataryalara göre dezavantajlarını oluşturmaktadır.
Ağır vasıtalar,
batarya paketlerinin konumlandırılması ve ağırlık dağılımı gibi tasarım
kriterleri açısından binek araçlara kıyasla daha esnektir. Bu esneklik, sodyum
iyon bataryaların ağır vasıtalarda lityum iyon bataryalara alternatif olarak
kullanılabilmesine olanak sağlamaktadır.