Avilalı Teresa ve mistik görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİBEL TOPÇU

Danışman: İsmail Taşpınar

Özet:

Anahtar Kelimeler : Avilalı Teresa, Reformcu Karmelit Tarikatı, Mistisizm, Hıristiyan Tasavvufu, İçimizdeki Şato, Tefekkür, Mistik Birlik, Mistik Tecrübe. AVİLALI TERESA VE MİSTİK GÖRÜŞLERİ Teolojik otoriteye ve doktrinlere karşı düşünceleri farklı yorumlayan ve sapkın akımlara karşı eleştirel bir tutum içinde olan Kilise’nin menfî yaklaşımına hedef gösterildiği ve Trent Konsili’ni takiben kadın tarikatlarındaki yenilik girişimlerinin Roma’nın güçlü muhalefetiyle karşılaştığı XVI. yüzyıl Katolik İspanya toplumunda kimliği, hayatı, faaliyetleri ve hakîkât yolculuğundaki tekâmülünün izdüşümü olan öğretileri, Avilalı Teresa’yı (1515-1582) Katolik Mistisizminin ve Reformasyon sürecinin en etkin simalarından biri yapmaktadır. Onun tefekkür yoluyla benliğin Tanrı ile bütünleşmesi biçiminde ortaya koyduğu ve Kilise’nin ‘zahirî’ öğretisinin batınî esaslarına vurgu yapan mistisizmi, bireysel ve Kutsal Kitap’a yönelik imânı savunan ‘Protestanlık’ın dinî kurumlarda etkili hâle gelmesinin önüne geçtiği gibi Karşı Reform hareketi içinde Katolik Kilisesi’nin kabul ettiği etkin bir figür olmasını da sağlamıştır. Zamana karşı kaygısızlıktan/kayıtsızlıktan başka bir şey duymayan Teresa, sadece ‘ebedî hayat’ı aramış ve benliğin İsa Mesih aracılığı ile ‘ilahî öz’ bütünleşmesini amaçlamıştır. Ona göre ruhun bu seyirde ilerlemesi ve ‘ilahî aşk’ın zirvesi olan ‘mistik birlik’e erişebilmesi ruhun Tanrı’ya derûni bir aşk ile teslim olması ve iradenin bu aşk içinde erimesi suretiyle gerçekleşir. Onun Orta Çağ Hıristiyan Mistisizmine yeni bir atılım kazandırarak ortaya koyduğu mistik doktrini kendinden sonra gelen mistiklerin hemen hepsini etkilemiştir. Keywords : Teresa of Avila, Reformed Carmelite Order, Mysticism, Christian Spirituality, Interioe Castle, Contemplation, Union with God, Mystical Experience. ABSTRACT TERESA OF AVILA AND HER MYSTICAL VIEWS/DOCTRINES The doctrines of Teresa of Avila (1515-1582) projecting the evolution of the identity, life, activities and journey of reality interpreting the thoughts against theological authority and doctrines different and being shown as target of the negative approach of the Church being in a critical position against heretical movements and after the Trent Council being confronted with the opposition of Rome due to innovative approaches of the women’s movement was one of the most effective faces of the Catholic Mysticism and Reformation process in the XVI. century Catholic Spain society. Her mysticism presenting integration of the self with God through contemplation and stressing mystic principles of ‘apparent’ doctrines of the Church, defending individual and belief to the holy scripture, has also provided her to be an effective role in the process of an anti-reform which was accepted by the Catholic Church to prohibit Protestantism becoming effective in the religious institutions. Teresa who did not feel anything else than thoughtlessness/indifference against time, only looked for ‘eternal life’ and has aimed that the ego is integrated with the ‘divine essence’ through Jesus Christ. According to her, the fact that the spirit continues in a journey to the able to reach ‘mystical unity’ which is the top of divine love, is realized in that the spirit surrenders God with a seep love and with that, that will dissolves in love. The mystic doctrines which she has contributes in the Middle Age Christian Mysticism has effected all other mystics following after her.