Küreselleşmenin işletmelerdeki halkla ilişkiler faaliyetlerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NESRİN AKMEŞE

Danışman: Ebru Özgen

Özet:

Küreselleşme kavramı, 20. yy'lın son çeyreğinden itibaren üzerinde en çok tartışılan konu olmuştur. Özellikle üretim ve yönetim modellerinin çok farklı nedenlere bağlı olarak yaşadıkları değişim evresi, küreselleşme kavramının daha fazla telaffuz edilmesine yol açmıştır. İletişim ve bilgi teknolojisinde yaşanan gelişmeler küreselleşmenin gelişmesini sağlayan başlıca faktörler arasında yer almaktadır. Küreselleşme; mal, teknoloji, işgücü ve sermayenin uluslararası entegrasyonunu sağlamıştır. Uluslararası entegrasyon, ekonomik ve sosyo-kültürel ilişkiler başta olmak üzere pek çok alanda etkili olmuştur. Özellikle uluslararası şirketlerin küresel pazarda güç kazanmaları, dünya ekonomisi üzerindeki dengeleri değiştirmiştir. Günümüzde birçok ülkeden birçok firmanın birbirine rakip olduğu piyasalarda kurum kimliğini tanıtmak, kurum imajını güçlendirmek, topluma karşı yükümlü olunan sosyal sorumlulukları yerine getirmek, halkın sempatisini kazanmak ve küresel rekabette başarılı olmak için olmazsa olmaz bir şart olmuştur. Şirketler artık dünya şirketi olmak istemektedirler. Dünya şirketi olmak için; çok üretmek, çok çalışmak, yenilikçi olmak, değişimi takip eden değil, değişimi yönlendiren konumda olmak gerekmektedir. Giderek yoğunlaşan rekabet karşısında şirketler sadece işlerinde iyi olmanın yetmediğini, tüketicilere kendilerini tanıtmanın da şart olduğunu görmektedirler. Artık günümüzde halkla ilişkiler, işletmelerin önemli fonksiyonlarından biri olma niteliğini kazanmıştır. Halkla ilişkiler faaliyetlerinde bulunan taraf uzun vadede güçlenmekte, diğer tarafı geride bırakmaktadır. Since the end of 20'th century, the most discussional aspect of all around the world is the term of "globalization". In meanwhile, it has been getting more important parallel to the developments and changings in both productional and managerial concepts. The developments in communication and information technologies are the other major concepts in the reasons of developing globalization. With the name of globalization, international integrations has been also achieved between product, technology, capital and work force. Economical and socio-cultural relations has been also positively effected by the international integration. When the international companies get involved into the global markets, and make their situations more powerful by getting bigger shares of markets; the balances on the world economy has been totally changed. Nowadays, several companies from several countries are in big competitional circumstances in global markets. In these markets, production of products is not enough for satisfactory selling. That's why, companies are looking for additional qualifications and activities against to their competitors. In these cases, public needs and opinions about the products and companies are getting more important. So, the companies must care about both for their own customers and also potential ones. The companies, which can keep contact with public and get the main responsibilities about public needs, such as social and cultural needs; can achieve the success in these markets. The main aim of big companies is becoming a world around company and a demanded trademark. They have to work more, produce more and sell more. For these, they need to be open minded, and broaden their horizons parallel to the developments and changings in both for specified fields and also related fields. Finally, we can see that public relations is so essential for maintaining purposed success and achieving the expected goals. With well-organised public relation activities, companies can be more powerful in long term plans rather than their competitiors.