Deniz yoluyla eşya taşıma sözleşmeleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aslı İstanbullu

Danışman: BİRGÜL SOPACI ÖZTUNA

Özet:

Sekiz bölümden oluşan ve Deniz Yoluyla Eşya Taşıma Sözleşmelerinin etraflıca açıkladığı bu çalışmamızda, aşağıda kısaca lenen konulara değinilmeye gayret edilmiştir; Tezin ilk bölümünde, denizde eşya taşıma hukukunda yeknesaklığın sağlanması ve taşıyan - taşıtan arasındaki mesuliyet ile adem-i mesuliyet şartlarının dengelenmesi amacıyla yapılan ulusal ve uslar üstü kodifikasyon çalışmalarının neler olduğu ve Türk Hukukundaki yansımalarla, Türkiye'deki deniz ticaret hukuku alanında yer alan mevcut gelişmelere yer verilmiş, bu suretle halen görüşülmekte olan Türk Ticaret Kanunu Tasarısından bahsedilmiştir. Bu kapsamda, 19. yüzyılın sonunda Harter Act ile başlayan kodifikasyon çalışmaları, uluslar üstü metinler olan Brüksel Konvansiyonu ve onu takip eden Lahey - Visby Kuralları ve bunları takip eden Hamburg Kuralları ile mukayeseli hukuk ve Türkiye'deki hukuki gelişmelere değinilmiştir. İkinci bölümde, navlun olarak da adlandırılan deniz yoluyla eşya taşıma sözleşmelerinin unsurları ve ilgili taraflar ve tanımlamalara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, navlun sözleşmesinin icrasında öne çıkan temel normlar ve uygulamadaki yansımalarına yer verilmiş olup, dördüncü bölümde navlun sözleşmesindeki konişmento kavramı ve bazı çarter parti klozlarıyla ortaya çıkan hukuki sonuçlar açıklanmıştır. Tezin beşinci bölümünde, navlun sözleşmelerinde öne çıkan "taşıyanın sorumluluğu" kavramı incelenmiş, Borçlar Hukuku, Ticaret Hukuku ve Türk Ticaret Kanunu Tasarısında yer alan düzenlemeler izah olunmaya çalışılmıştır. Altıncı kısımda, deniz yoluyla eşya taşıma sözleşmelerinin sona ermesine ilişkin hükümler incelenmiş, mukayeseli olarak Türk Ticaret Kanunu tasarısının ortaya koyduğu değişiklikler de bu kapsamda açıklanmıştır. Denizde eşya taşıma hukukuna ilişkin Ticaret Kanunu'nda yer alan müşterek hükümler ise, tezimizin yedinci bölümünde açıklamalarımıza konu edilmiştir. Tezimizde izaha çalışılan ulusal ve uluslar arası deniz ticaret hukukunda eşya taşımalarına ilişkin mevcut durum ve aksayan yönleriyle Türk Ticaret Kanunu ve Tasarısı'na ilişkin nihai çıkarımlarımıza ise, tezimizin sonuç kısmında yer verilerek çalışmamız tamamlanmıştır. In this thesis, which we briefly tried to explain the contracts on the carriage of goods by sea in eight stages, is summarized below; In the first part of our thesis, we explained the personal liability of the carrier and the recent developments in the international regulations and their reflections on Turkish Legislative System. In this respect, we mentioned the current situation on the Harter Act, Lahey - Vhisby Rules and Brussels Rules. In the second stage, the terminology on the contract is explained and in this respect, the related bodies to the contract are identified. In the third stage, the current regulations that are effective during the carriage of goods and their reflection on the real life together with the terminology of bill of lading as explained in details at section four of our thesis, including the charter party clauses. The liability of the carrier with respect to the Code of Obligations, Commercial Code and the Commercial Bill that has been still negotiated in the Chamber of Ministers has been explained in the fifth section. In the sixth part, the finalization of the contracts on the carriage of goods by sea is identified while the current developments in the Turkish Admiralty Law are explained. The common articles in the Turkish Commercial Code are briefly mentioned in the seventh part. Finially our findings through our thesis are explained in the conclusion part.