Orta Öğretim öğrencilerin kimyasal reaksiyonlara ilişkin kavram yanılgıları destekleyen düşünce biçimleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aydın Ergenç

Danışman: FİLİZ KABAPINAR

Özet:

Bu çalışmada müfredatın ön gördüğü geleneksel eğitimi almış olan orta öğretim öğrencilerinin kimyasal reaksiyon kavramına ilişkin var olan kavram yanılgıları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama yöntemleri; kavram yanılgılarını ölçmek amaçlı hazırlanmış sondaj soruları ile yanılgıların altında yatan düşünce biçimlerini açığa çıkartmak amaçlı öğrenciler ile yüzyüze gerçekleştirilen bireysel görüşmelerdir. Çalışmanın örneklemini İstanbul ili içerisinde üçü Asya, üçü ise Avrupa yakasında olmak üzere 6 devlet lisesi ve 309 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma bulguları kimyasal reaksiyon kavramına ilişkin müfredatın öngördüğü eğitimi almış olmalarına karşın öğrencilerde bazı kavram yanılgılarının varlığını ortaya koymuştur. Söz konusu yanılgılar 3 temel alanda odaklanmaktadır. Bunlar sırasıyla; § Fiziksel ve kimyasal değişime ilişkin yanılgıları, § Kimyasal reaksiyonların moleküler düzeydeki gösterimine ilişkin yanılgıları § Fiziksel ve kimyasal değişme de kütlenin korunumuna ilişkin yanılgıları