Matematik öğretmen adaylarının ispat yapma süreçlerinde DNR tabanlı öğretime göre anlama ve düşünme yollarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR GÜNER

Danışman: Sare Şengül

Özet:

Bu araştırma DNR tabanlı öğretime göre matematik öğretmen adaylarının kullandıkları ispat şemalarını belirlemek, ispata yönelik görüşlerini araştırmak, anlama ve düşünme yollarını keşfetmek amacıyla yapılmıştır. İlköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmenliği programında öğrenim gören birinci ve son sınıf matematik öğretmen adaylarının genel matematik dersi kapsamında kullandıkları ispat şemaları, bu şemaların her bölüm bazında sınıf düzeyleri açısından farklılık gösterip göstermediği, ispat yaparken kullanılan mevcut düşünme şekilleri ve ispata yönelik görüşleri araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 eğitim öğretim yılında Samsun ilindeki bir devlet üniversitesinin, ilköğretim matematik öğretmenliği ve ortaöğretim matematik öğretmenliği programlarının birinci ve son sınıf kademelerinde öğrenimlerine devam eden 98 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu çalışma grubundan seçilen 12 öğretmen adayı yarı yapılandırılmış görüşme grubunu oluşturmaktadır. İlköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının genel matematik dersi kapsamında ne tür ispat şemaları kullandıklarını, ispata yönelik düşünme ve anlama yollarını ortaya koyabilmek için ispat şemalarını belirlemeye yönelik ölçme aracı uygulanmıştır. Matematik öğretmen adaylarının problemleri çözerken soruları nasıl anladıkları ve bu süreçte nasıl düşündükleri, ispata yönelik bakış açıları ve duygularının ne yönde olduğu hakkında bilgi sahibi olabilmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Matematik öğretmen adaylarının ispat yapmaya yönelik görüşlerini öğrenmek amacıyla ispat yapmaya yönelik görüş ölçeği uygulanmıştır. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının görüşlerinin tam oluşmadığı ve kullandıkları ispat şemalarında farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra ölçekte belirttikleri görüşlerle kullandıkları şemaların bazılarının paralellik gösterdiği bazılarının ise farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: DNR Tabanlı Öğretim, İspat, İspat Şemaları, Matematik Öğretmen Adayları ABSTRACT This research conducted to determine the demonstration schemes that preservice math teachers use according to DNR based education, to search their opinion towards proof and to discover the comprehension and contemplation methods. Proof schemes which freshman and senior students, who are being educated in primary and secondary math education departments, use, differences in the departments arise from class level, contemplation styles during proof and opinions are researched. The sample of the study consists of 98 primary and secondary math education students in a public university in Samsun, in 2011-2012 academic years. 12 of the students among these 98 consist of the semi constructed interview group. Measurement tool designed to determine proof schemes is implemented to explore the types of proof schemes that are used by primary and secondary preservice math teachers in general math course and to understand contemplation and comprehension methods towards proof. Semi constructed interview method is used to get information about how preservice math teachers understand the problems and to realize the way they think during the solution process. Opinion scale towards proof is implemented to understand the opinions of preservice math teachers about proof. As a result of the study it is determined that the opinions of preservice math teachers are not clear and there are differences between the proof schemes that they use. Also it is concluded that there are similarities and differences between the schemes that they use in reality and opinions they reflected in the scale. Key words: DNR based education, proof, proof schemes, preservice math teacher.