“Ölçüler” konusunun eğitim teknolojileri ve işbirlikli öğrenme yöntemleriyle öğrenilmesinin öğrencilerin matematik başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Senem Pınar

Danışman: SARE ŞENGÜL

Özet:

“ÖLÇÜLER” KONUSUNUN EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YÖNTEMLERİYLE ÖĞRENİLMESİNİN ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK BAŞARILARINA ETKİSİ Bu araştırma, ilköğretim 6. sınıflarda “Ölçüler” konusunun teknoloji kullanımı ve işbirlikli öğrenme yöntemleriyle öğrenilmesinin, geleneksel öğrenme yöntemine göre öğrencilerin matematik başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisinin olup olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2005- 2006 eğitim – öğretim yılı İstanbul İli, Avrupa yakasındaki bir ilköğretim okulunun 6.sınıflarında okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise aynı ilköğretim okulunun 6.sınıflarından seçilen 119 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulamaya başlamadan önce 6.sınıf öğrencilerine ön test, matematik tutum ölçeği ve matematik kaygı ölçeği uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel analiz sonucunda matematiksel başarıları birbirine denk olan üç şube çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Bunlardan ikisi deney, biri kontrol grubu olacak şekilde tespit edilmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilere “Ölçüler” konusu düz anlatım, soru-cevap gibi klasik metotlarla, bu metotların yanı sıra deney 1 grubundaki öğrencilere işbirlikli öğrenme yöntemi ile deney 2 grubuna teknoloji destekli eğitim yöntemi ile işlenmiştir. Çalışmanın sonunda tüm gruplara son test, matematik tutum ölçeği ve matematik kaygı ölçeği yeniden uygulanmıştır. Ayrıca çalışmanın bitiminden 20 hafta sonra son test hatırlama testi olarak yeniden uygulanmıştır. Elde edilen veriler araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak istatistiksel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayanılarak ortaya konulan sonuçlar şunlardır:  “Ölçüler” ünitesinin öğretiminde, uygulanan işbirlikli öğrenme, teknoloji destekli eğitim ve geleneksel yöntemin öğrencilerin başarısını arttırmada etkili olduğu belirlenmiştir.  Hatırlama açısından gruplar incelendiğinde, işbirlikli öğrenme yöntemi ile geleneksel yöntem arasında, işbirlikli öğrenme lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmişken; teknoloji destekli eğitim ile işbirlikli öğrenme yöntemi arasında ve teknoloji destekli eğitim ile geleneksel yöntem arasında hatırlama açısından anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir.  “Ölçüler” ünitesinin öğretiminde, uygulanan işbirlikli öğrenme ve teknoloji destekli eğitimin öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarını arttırmada etkili olduğu belirlenmiştir.  “Ölçüler” ünitesinin öğretiminde, uygulanan işbirlikli öğrenme ve teknoloji destekli eğitim öğrencilerin matematik dersine karşı kaygılarının azalmasında etkili olduğu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öneriler getirilmiştir. Yapılan araştırmanın bugüne kadar yapılan araştırmalara katkı sağlamış olması ve bundan sonra yapılacak araştırmalara ışık tutması umulmaktadır. ABSTRACT EFFECTS OF LEARNING “MEASURES” TOPICS ON STUDENTS BY EDUCATION TECHNOLOGIES AND COOPERATIVE LEARNING METHODS This study, is made for searching are there any effects of learning measures topic, using technology and cooperative learning methods according to classical learning methods; on elementary education 6. class students math success and memory levels. An elementary school in İstanbul in Europe Regio elected fort his study universe.This study is made on 2005 – 2006 education year, on 119 students. At first we made primary test, math behave scale and math worry scale to 6. class students. End of the statistical analysis 3 classes decided as working group that their math success are the same. 2 of these groups are decided experiment and 1 of decided as checking group. Measures topic teached by classical methods to checking group. This topic teached experiment 1 group by classical methods and cooperative learning method, experiment 2 group teached classical methods and technology support method. End of the study we made last test, math behave scale and math worry scale to all of the groups. Results are realized by investigator using statistical analysis method. İnventions according to this study results are:  All of the methods (classical methods, cooperative learning methods, technology support method) are increase the success of students learning measures topic.  Compare of these 3 methods effects on memory. Cooperative learning method is better than classical methods. But there are no difference between technology support method education and cooperative learning method and also between technology support method and classical methods.  Teaching of measures by cooperative learning and technology support methods increase the students behave against math lesson.  Teaching of measures by cooperative learning and technology support methods decrease the students worries against math lesson. Proposals performed by the results.We hope that this study will be primary study fort he next studies on this topic and a additional study to investigations that made till today. Key Words: Collective Learning, Educational Technology, Remembering, Attitude,Anxiety