Yeni iletişim ortamların kontrol aracı olarak etkileşim


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sertaç Öğüt

Danışman: ÖZHAN TİNGÖY

Özet:

ÖZ Yeni İletişim Ortamlarında Kontrol Aracı Olarak Etkileşim Günümüzde sosyal yaşam biçimleri sayısal teknolojilerin ekseninde dönüşmektedir. Bu dönüşüm gerçekleşirken iletişim araçları da daha önce eşi benzeri olmayan yetenekler sergilemekte ve paylaşımı teşvik etmektedir. Sosyal paylaşım ağlarının bir cep telefonu uzaklığında olması gerçek zamanlı iletişimi etkin kılmakta, başka bir deyişle etkileşimi arttırmaktadır. Bu çalışmanın amacı, iletişimde etkileşimin bu denli önem kazandığı bir ortamda, kontrol kavramının etkileşim kavramı ile pozitif orantısını ortaya koymaktır. Günümüz toplumunun yapı taşlarını tarihsel bir süreç içinde incelenmiş, mevcut tanım ve modellerle etkileşim konusu irdelenmiştir. Kontrol kavramı sözcük anlamından etimolojik yapısına; ekonomik ve yönetsel konseptlerden felsefi tabanına değin ele alınmıştır. Ulaşılan sentez, önermeler haline getirelerek sosyal paylaşım ağları üzerinde test edilerek sonuca varılmıştır. Anahtar Kelimeler: iletişim, bilişim, yeni iletişim ortamları, bilgi toplumu, iletişim ağları, iletişim araçları, iletişim modelleri, yeni iletişim ortamları, etkileşim, sosyal iletişim, kontrol, kontrol algısı, e-dönüşüm, sosyal paylaşım ağları ABSTRACT Interaction As A Control Tool in New Media The social life of today is transforming on the digital technology axis. As this transformation is heading on its way, communication tools and technologies are exhibiting seamless skills, mostly encouraging the users to share. Social networks are just as close as the mobile phones and thus communication as well as interaction is rising. This study aims to light the positive relation between interaction and control in such environment. The milestones of today’s society were investigated and the concept of interaction was explicated. The concept of control was taken from a dictionary sense to an etymological analysis as well as the social, management and philosophical backgrounds. The synthesis was empiracally tested on social networks in order to reach a consequence. Keywords: communication, informatics, new media, information society, communication networks, communication means, communication models, interaction, social communication, control, control perception, e-transformation, social networks