Bir üniversite hastanesinde klinik yönetişim ikliminin hemşirelerin iş doyumu düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EYLEM PASLI GÜRDOĞAN

Danışman: ŞULE ALPAR

Özet:

BİR ÜNİVERSİTE HASTANESİNDE KLİNİK YÖNETİŞİM İKLİMİNİN HEMŞİRELERİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ Örgütsel gelişimin sağlanmasında klinik yönetişim ikliminin önemli bir yeri vardır. Araştırma, Klinik Yönetişim İklimi Ölçeğini (KYİÖ) hemşirelik literatürüne kazandırmak hastanedeki klinik yönetişim iklimini değerlendirmek ve iş doyumu ile ilişkisini belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve metodolojik olarak planlandı. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Anadolu yakasında hizmet veren bir üniversite hastanesinde çalışan 248 hemşire oluşturdu. Veriler Hemşire Tanıtım Formu, KYİÖ ve Minnesota İş Doyum ölçeği ile toplandı ve SPSS-version 11.5 programında değerlendirildi. Ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik aşamasında dil geçerliliği, kapsam geçerliliği, madde analizleri, iç tutarlılık ve test – tekrar test yöntemleri kullanıldı. Verilerin analizinde frekans, yüzdelik, ortalama, standart sapma, ilişkisiz grup t-testi, tek yönlü anova varyans analizi ve Pearson’s korelasyon testi kullanıldı. Analizler sonucunda KYİÖ’nin Türk toplumuna uygulayabilmek üzere geçerli ve güvenilir bir araç olduğu, çalışılan pozisyon, çalışma şekli, çalışılan yeri tercih etme durumu ve sorumlu olunan hasta sayısının klinik yönetişim iklimini etkilediği, destekleyici klinik yönetişim ikliminin iş doyumunu arttırdığı bulundu. Bu sonuçlar doğrultusunda yöneticilere, klasik yönetim anlayışından uzaklaşılarak, katılımcı ve demokratik yönetişim anlayışının benimsenmesi, işbirliği ve güven duygusunun gelişmesi için ekip çalışmasının desteklenmesi, çalışanlara kişisel gelişim ve kariyer geliştirme olanaklarının sağlanması önerildi. THE EFFECT OF A UNIVERSITY HOSPITAL CLINICAL GOVERNANCE CLIMATE ON THE NURSES’ JOB SATISFACTION LEVELS Clinical governance climate has an important role in providing the organizational development. This study was planned with descriptive and methodological aim to bring Clinical Governance Climate Questionnaire (CGCQ) in to the nursing literature evaluate the clinical governance climate in hospital and determine its relationship with job satisfaction. The sample of the study consisted of 248 nurses who work at the university hospital serving at the Anatolian side of Istanbul. Data were collected with Nurse Introduction Form, CGCQ and Minnesota Job Satisfaction Scale and evaluated by SPSS version 11.5. In the validity and reliability of the scale, te validity of language, content validity, item analyses, internal consistency and test-retest methods were used. Data were analysed by frequencies, percentages, means, standart deviations, unrelated group t test, one way anova (analysis of variance) and Pearson’s correlation test. As a result of the analyses it was found CGCQ is a valid and reliable scale to be used in Turkish society; working position, mode of working, prefering the place of work and the number of patients affect the CGCQ and supporting clinical governance climate increase th job satisfaction. In the light of the results, moving away from traditional management concept, adopting the participatory and democratic governance, support of team work for development of cooperation and trust provision of personal development opportunities for employees was offered to the managers.