İşveren markası algısının örgütsel sessizlik üzerindeki etkisinde örgütsel vatandaşlık davranışının rolü ve bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESRA AVCI

Danışman: Ayla Zehra Öncer

Özet:

Çalışmanın temel amacı, işveren markası algısının örgütsel sessizlik üzerindeki etkisinde örgütsel vatandaşlık davranışının rolünün araştırılmasıdır. İşveren markası algısına bağlı olarak, çalışanların sessizlik davranışında bulunup bulunmadıkları ve bu iki değişken arasındaki ilişkide örgütsel vatandaşlık davranışının aracı rolü üstlenip üstlenmediklerinin ortaya konması hedeflenmiştir. İşveren markası algısının örgütsel sessizlik üzerindeki etkisinde örgütsel vatandaşlık aracılığı ile farklılaşabileceği düşünülmektedir. Katılımcıların demografik özelliklerine göre farklılık olup olmadığı da araştırılmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Veriler SPSS.17 programı ile analiz edilmiştir. Anket çalışması İstanbul‟da bir kamu bakmasının 16 şubesinde 140 çalışan üzerinde gerçekleşen araştırma sonucunda, çalışanların işveren markası algıları, örgütsel sessizlik ve örgütsel vatandaşlık davranışları yüksek çıkmıştır. Araştırmanın amacı kapsamında, işveren markası algısının örgütsel sessizlik üzerinde etkisinde örgütsel vatandaşlık davranışının kısmen düzenleyici rolü olduğu tespit edilmiştir. -------------------- The main aim of the study is to investigate the role of organizational citizenship behavior in the impact of employer brand perception on organizational silence. Depending on the perception of employer brand, it is aimed to determine whether the employees are in silence behavior and whether the organizational citizenship behavior plays a mediating role in the relationship between these two variables. It is thought that the perception of employer brand can be differentiated by the effect of organizational citizenship on the effect of organizational silence. It was also investigated whether the participants were different according to their demographic characteristics. The questionnaire was used as the data collection method. Data were analyzed with SPSS.18 program. The survey study revealed that employers' brand perceptions, organizational silence and organizational citizenship behaviors were high in the survey conducted on 140 employees in 16 branches of a public sector. Within the scope of the aim of the study, it has been determined that organizational citizenship behavior has a partially regulatory role in the effect of employer brand perception on organizational silence.