Çoklu zeka kuramı ile öğrenmenin 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURCAN ALTUNTAŞ

Danışman: Sare Şengül

Özet:

ÇOKLU ZEKA KURAMI İLE ÖĞRENMENİN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK BAŞARILARINA ETKİSİ Bu araştırma ilköğretim II. kademede Çoklu Zeka Kuramına uygun hazırlanmış ders planları ve etkinliklerle işlenen matematik dersleriyle geleneksel metotlar kullanılarak işlenen derslerin öğrenciler üzerindeki etkilerini araştırmak üzere yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2005-2006 eğitim-öğretim yılı İstanbul ili, Anadolu yakasındaki bir ilköğretim okulunun, ikinci kademesinde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise ilköğretim okulunun 7-B (33) ve 7-E (32) ve sınıflarında okuyan toplam 65 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada 7. sınıf matematik dersi ele alınmıştır. “Simetri, Düzlemde Bir Noktanın Koordinatları ve Doğru Grafikleri” konuları deney grubunda Çoklu Zeka Kuramına göre hazırlanan ders planlarıyla, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemleri ile işlenmiştir. İlköğretim 7. sınıflarda belirtilen bu konuların Çoklu Zeka Kuramı ile öğrenilmesinin, geleneksel öğrenme yöntemine göre öğrencilerin matematik başarılarına, tutumlarına ve kaygılarına etkisi araştırılmıştır. Bu araştırmada “Ön Test- Son Test-Hatırlama Testi, Kontrol - Deney Grubu” modeli kullanılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce araştırmacının görevli olduğu ilköğretim okulunda bulunan ve derslerine girdiği üç şubede öğrenim görmekte olan öğrencilere hazırbulunuşluk testi, ön test, matematik tutum ölçeği ve matematik kaygı ölçeği uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel analiz sonucunda hazırbulunuşluk testi ve ön test sonuçlarına göre matematiksel başarıları birbirine denk olan iki şube çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Bu iki gruptan biri rastgele seçimle deney, diğeri kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda iki gruba son test, matematik tutum ölçeği ve matematik kaygı ölçeği yeniden uygulanmıştır. Ayrıca çalışmanın bitiminden altı hafta sonra son test hatırlama testi olarak yeniden uygulanmıştır. Elde edilen veriler araştırmacı tarafından istatistiksel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Her iki grupta da dersler araştırmacı tarafından işlenmiştir. Bu araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda aşağıdaki sonuçlar çıkarılmıştır: Çoklu Zeka Kuramına göre hazırlanmış ders planları ile işlenen “Simetri, Düzlemde Bir Noktanın Koordinatları ve Doğru Grafikleri” konuları ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin matematik başarıları, hatırlama düzeyleri, matematik tutum düzeyleri ile beraber matematik dersine olan ilgi düzeylerinde geleneksel öğrenme yöntemine göre olumlu yönde farklılıklar oluşturmuştur. Fakat, belirtilen bu konuların Çoklu Zeka Kuramı ile öğrenilmesi, öğrencilerin matematiğe olan kaygı düzeylerinde azalmaya sebep olmasına rağmen bu durum istatistiksel anlamda fark oluşturmamıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir. Yapılan araştırmanın bugüne kadar yapılan araştırmalara katkı sağlamış olması ve bundan sonra yapılacak araştırmalara ışık tutması umulmaktadır. Anahtar Sözcükler: Çoklu Zeka Kuramı, Koordinat, Simetri, Doğru Grafikleri, Matematik Öğrenimi, Tutum, Kaygı ABSTRACT THE EFFECT OF LEARNING PROCESS ACCORDING TO MULTIPLE INTELLIGENCES THEORY ON 7TH GRADE STUDENTS’ SUCCESS IN MATHEMATICS The aim of this research is to explore the effects of Mathematics lessons, which are prepared, planned and practiced according to Multiple Intelligences Theory and of the same lessons which are prepared, planned and practiced according to the traditional methods, on students. The research includes the students in the secondary part of a primary school in İstanbul Anatolian Side during the Academic Year 2005-2006. 65 students in 7-B(33) and 7-E(32) were taken as samples for the research. 7. Grade Mathematics was dealt with in the research. Topics such as “Symmetry, Coordination of a Point on a Plane, Line Graphics” were studied according to Multiple Intelligences Theory by experimental group. The same topics were studied according to the traditional methods by control group. The effects of these two different methods on students’ learning process, success, attitude and anxiety in 7th grade Mathematics were investigated. During this research, “Pre test - Post test – Remembering Test, Control Group, Experimental Group” models were used. Before the operation, the sample students in the three sample classes were taken to Availability test Pre-test. Mathematics Attitude Scale and Mathematics Anxiety Scale were applied. As a result of statistical analysis, among these three classes, two of them, the mathematical successes of which are equal, were determined as working group. One of these groups was assigned as experimental group and the other was assigned as control group randomly. At the end of the operation, post-test, mathematics attitude sacale and mathematics anxiety scale were applied once more to both of the groups. Additionally when six weeks passed after the research, the post-test practiced again as a remembering test. The Data derived were evaluated by the researcher by using statistical analysis method. In both classes, the topics were taught by the researcher. The results below were reached by the data gathered through this research. Compared to traditional learning process, topics “Symmetry, Coordination of a Point on a Plane, Line Graphics” which were studied by 7th grade students according to Multiple Intelligence Theory made a positive difference in students’ success, remembering, attitude, and interest levels in Mathematics. On the other hand, although the learning process with Multiple Intelligences Theory has lead to a decrease in students’ anxiety level, this situation hasn’t made a difference statistically. Some suggestions were developed in accordance with the results derived from this study. Researches made here are expected to contribute to and enlighten the future researches and studies in the related area. Key words: Multiple Intelligence Theory, Coordinate, Symmetry, Line Graphics, Mathematics Learning Process, Attitude, Anxiety